This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Anders Landström skrev:Tråkigt, har haft en del kork på sistone men som tur är med flaskor som inte är så svåra att få tag i. Hade en period för ca 1,5 år sedan då vi drog en heö del rara viner som var korkade. Det verkar komma i vågor, surt när det händer
Värre för plånboken än för dryckesvanorna! ;DAnders Landström skrev:Välkommen till forumet och kul att du började skriva. Ser fram emot framtida inlägg. Tror att resten av forumets medlemmar kan ge dig vederbörliga varningar om vad det kan göra för dina dryckesvanor
Selosse Initial deg. 6 maj 2010. Upplever vinerna som tätare, tjockare nästan en oljig karaktär. Enorm smak rikedom. Ljuvlig dryck!Anders Landström skrev:Selosse Initale degad 25/7-2012 . Sedan jag upptäckte att jag hade betydligt fler Initale än jag räknat med i källaren så har det blivit lite av en husskumpa. Med ett antal olika degdatum så är det intressant att prova olika och det som jag tycker framgår, dels efter att ha druckit en hel del tidigare , dels av dessa är att Selosse verkar ha gjort dem mer tillgängliga.
Fortfarande klart och tydligt en Initiale men rundare, lite mer avslipad. Är det en större andel reservvin, annan mix av druvor från olika vingårdslägen eller inbillar jag mig bara.
Helt klart är det ett gott vin dock och perfekt som husskumpa
magnum skrev:Selosse Initial deg. 6 maj 2010. Upplever vinerna som tätare, tjockare nästan en oljig karaktär. Enorm smak rikedom. Ljuvlig dryck!
Ja, när det gäller Initial, VO som är deg. 2010 är klart svagare.Anders Landström skrev:Just 2010orna verkar Selosse lyckats riktigt bra med, dvs än bättre än vanligt
Sundbom skrev:Igår så blev det lite smått och gott i form av:
2010 Schäfer-Fröhlich "Felseneck"
Selosse Initial Deg Sep-12
2006 Poggio di Sotto RdM
2006 Poggio di Sotto BdM
Gurto skrev:Du glömde visst skriva om vinerna var bra eller inte Har själv några flaskor Poggio di Sotto BdM och väntar på rätt tillfälle att öppna första - har höga förväntningar om jag ska vara ärlig
Gurto skrev:Raymond, reserve selection, Cabernet Sauvignon, Napa Valley, 2009
...Skulle väl helst låta den ligga åtminstone något enstaka år till så fatbeskan får lägga sig. Kanske har den t.o.m. mer lagringspotentialen än så. Bara de rätt snälla tanninerna som talar emot det.
vintomas skrev:Har du alltså erfarenheten att beska i ett ungt vin försvinner med lagring? Det är inte riktigt min erfarenhet. Möjligen kan den maskeras av kryddighet i något skede av ett vins liv, men då tror jag vi i första hand pratar om vita viner. Annars tror jag att "åldersbeska" är ett vanligare omdöme i vinvärlden - "ungdomsbeska" tror jag faktiskt aldrig att jag har hört. Fattoner generellt integreras förstås med ålder i många fall (inte nödvändigtvis i överekade viner, dock), men då är det väl bl.a. vaniljaromer och fattanniner som inte gör sig lika påminda.
vintomas skrev:Har du alltså erfarenheten att beska i ett ungt vin försvinner med lagring? Det är inte riktigt min erfarenhet. Möjligen kan den maskeras av kryddighet i något skede av ett vins liv, men då tror jag vi i första hand pratar om vita viner. Annars tror jag att "åldersbeska" är ett vanligare omdöme i vinvärlden - "ungdomsbeska" tror jag faktiskt aldrig att jag har hört. Fattoner generellt integreras förstås med ålder i många fall (inte nödvändigtvis i överekade viner, dock), men då är det väl bl.a. vaniljaromer och fattanniner som inte gör sig lika påminda.
CH skrev:Blev en Legras & Haas Pi i helgen och även om den behöver många års lagring innan den kommer till sin rätt så kommer det vara svårt att hålla fingrarna bort från de 2 som jag har kvar.
Får man gissa på att det är 3,1415g/l dosage ?Anders Landström skrev:Legras & Haas π är en riktigt bra champagne. Som tur är har jag något fler i källaren så hoppas att få följa den under en längre tid. Vad som är slående ör hur perfekt dosagen är vald till vinets profil. Sällan man ser sådan fingertoppskänsla