SV: Idag dricker vi
Igår så skulle jag bara slinka ned på Grappe innan jag drog hem efter jobbet för att säga hel till Korven och hans fru Bingo som var där för att inventera sitt vinfack. Planen var ju naturligtvis att efter inventeringen klippa en flaska eller två (eller så förstod jag det i alla fall). Dock tyckte Korven att "det var för kallt" i källaren så han struntade i inventeringen och plockade fram en Clape Cornas 1998 och en Laurent Perrier 1996 vartefter vi hoppade in i klubbrummet för att ta ett litet glas.
Till historien hör att jag kvällen innan var ute med några Rumäner som bygger de datasystem som vi använder på jobbet. Jag var ansvarig för att de skulle få några öl och se Stockholm, någonting som ledde till att jag inte var hemma förrän klockan 03.30 aftonen innan. Jag var således lite trött... Ungefär ett gas in i Clapen så dyker Krug88 upp och han och jag inleder ett gravt verbalt ofredande av Korven som, väldigt manligt måste jag säga, svarar med att kasta korkar på oss
Efter en stund så traskar Krug88 iväg och hämtar en Etienne Sauzet Puligny-MOntachet Les Combettes 2005, ett väldigt ungt syramonster men också väldigt charmigt. Jag går iväg för att hämta en pava vin och hittar en bortglömd Sine Qua Non Omega Pinot Noir 2003 som överraskar. Den var inte alls så snipig och trist som jag mindes den, utan den har blommat ut och bjuder, sina 15,5% (!!!!!) till trots på en grym upplevelse, även om den vinner på att vara lite svalare. Ungefär här så börjar det spåra ur lite... Jorven känner att han också vill bjuda på något gott och springer ivg och plockar fram en Comtes de Champagne 1990 som, min årgångsskepsis till trots visar sig vara riktigt, riktigt bra. Lite underlig, men bra. Detta triggar Krug88 som lubbar iväg och kommer tillbaka med en väldigt smarrig Selosse 1998 som i sin tur leder till att Kalle och micke, som arbetar på grappe men som nu har anslutit sig till sällskapet piper högt och som råttor springer till sina hål och kommer tillbaka. Micke med en helt fantastisk Bolly GA 1996 och Kalle med en lika jävla smarrig Krug 1988 (vinet alltså, inte mannen). Då känner ju jag mig lite efter så jag springer iväg (eller kalle fick hämta den åt mig) och jagar rätt på en Krug 1990, mycket för att matcha det andra som plockats fram, men också för att jag ville prova den.
Nu börjar vi bli lite bladiga, det ska erkännas, Korven och Bingo har lämnat oss och då börjar man ju bli lite sugen på rött igen. En flaska Vogüe Chambolle Musigny 2005 kommer fram på bordet och bara är, jag kontrar med en Felton Road Block 5 2003, ett vi som jag tidigare varit besviken på men som nu verkligen levererade (inte lika bra som 2001 dock...). Efter det så kom kvällens sista flaska, en helt magiskt Ornellaia 2004 som avslutade perfekt med att toppa smakupplevelsen.
Sen var klockan 03.00 och jag kände att det var dags att lämna in!
En trevlig afton!
EDIT: Just ja! Vi fick också in prover på d'Yquem 86, 88 och 2001. 88an gjorde processen sjukt kort med de andra, även om 2001 var väldigt ung fortfarande.