SV: Idag dricker vi
Jag får säga att jag blev mycket frestad i fredags att slänga mig på flyget till Stockholm och att bjuda in mig själv till tillställningen som nu gick om intet. Nu hade jag tyvärr lite andra planer. Dels hade jag lovat Larsson att hålla handen på hans provning hos Munskänkarna i Växjö. Dels hade dottern barnkalas på lördagen. Larsson hade jag utan större samvetskval kunnat dumpa men med dottern är det värre.
Hur som helst så hade M mönstrat en trevlig kollektion för kvällen. Tema var "Bordeauxblend".
2001 Château Branaire Duluc-Ducru, Saint-Julien 4:e Cru Classé
2002 Château Troplong Mondot, Saint-Emilion Grand Cru Classé
2004 Joseph Phelps Cabernet Sauvignon, Napa Valley
2002 Heitz Napa Valley Cabernet Sauvignon
1999 Guado al Tasso ( Antinori )
2001 Collezione de Marchi ( Isole e Olena )
Först ut var Phelps. Trevlig och inbjudande doft så tog jag en sipp. Va fan? Drickat var som hallonsaft med någon kaffebeska i. Totalt ryggradslös! Och eftersom drickat saknade ryggrad kunde man ju (blint) inte associera till något annat än italienare... ;D MEN... (läs nedan)
Förutom Phelps då så var resten typ en radhuslänga. Husen väldigt lika med samma stomme. Varje innehavare hade på olika försökt göra just sitt radhus lite mer personligt för att undvika att man parkerar bilen på grannens uppfart.
Både Marchi och Heitz som kom efter hade mer struktur men kändes ändå något ihåliga.
Fyran i form av Branaire var först väldigt stum men tog sig sedan. Dock var detta ett av kvällens svagare kort.
Femman så blev min favorit för kvällen. Troplong Mondot fyllde munnen som en spinnaker fylls på 60:e breddgraden. Bra frukt, bra balans, bra struktur, bra eftersmak, kort sagt: bra.
Sexan var en insmickrande typ och det blev min nummer två för kvällen. Mer fruktdriven och mindre fyllig än femman.
Så då tillbaka till ovan nämnda "MEN". När vi provade vinerna hade de varit upphällda i ca en timme i glasen, ingen dekantering innan. När jag så skulle till att hyfsa glasen efter ytterligare ca en timme gjorde jag upptäckten att Phelps hade rest sig som en fågel Fenix. Någonstans hade den hittat en ryggrad och medan övriga nu förvandlats till hallonsaft framstod Phelps som ett mycket potent vin. Man upphör aldrig att förvånas i den här branschen.
Det blev ingen efterfest. Dels skulle grabbarna jobba med någon vinlista, dels hade jag revelj klockan sju för avresa mot barnkalas.
Vi hade dock förfest på torsdag kväll/natt där vi bl.a. kollade flaskbottnen på en Janus 95. Trevlig sak.
Till barnkalaset hade dottern valt maten vilket innebar "chokladmousse" på pulver.
Dagen efter så skulle det vankas lax med hollandais. Nu var såspulvret slut och jag försökte övertyga dottern om att äkta vara är bättre. Efter lite trugande (läs renodlade mutor) så smakade hon. "USCH, det smakar ju bara smör!". Därefter skulle hon äta potatisen utan sås men det var lite torrt. Regeringen föreslog att dottern kunde ta lite skirat smör som sås och jodå det gick bra!!
Barn är mystiska varelser... ???