This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Krug skrev:Undrar du om vi vet vilken champagne du tror att du drack?
Överskattar du inte vår kompetens bara en aning nu?
Krug skrev:Undrar du om vi vet vilken champagne du tror att du drack?
Överskattar du inte vår kompetens bara en aning nu?
Bubblaren skrev:Såklart ni vet det! Men jag tänkte mest på det här med ovanligheten att det var transparant glas i pavan. Vet att Magnum har en del av Bonnaire och kanske kan ha en aning.
Om man köper äldre årgångar av Bonnaire brukar årgången sitta baktill på flaskan, jag tror det var en 88a du drack, dom såldes för några år sen i klara flaskor. Vet att du köpte av dom då!Bubblaren skrev:Igår tror jag att jag drack Bonnaire 98, men det stod inget årtal på pavan och den kändes betydligt äldre då den var på utförslut och hade ett uns av sherry i sig i doft och smak. Ingen mousse, ngra enstaka utspridda bubblor.
Färgen, i den klarglasiga buteljen, var åt bärnstenshållet, korken satt stenhårt och var extremt svart när den till slut kom ur pavan.
Undrar om det verkligen var en 98:a???
Ngn av er som har en aning?
magnum skrev:Om man köper äldre årgångar av Bonnaire brukar årgången sitta baktill på flaskan, jag tror det var en 88a du drack, dom såldes för några år sen i klara flaskor. Vet att du köpte av dom då!
Den vanliga 88an är väldigt utvecklad (stor flaskvariation) till skillnad från Special Cluben som behöver några år till för att öppna upp sig
David W skrev:Inte idag men väl igår.
Beslöt mig för att testa en ny bekantskap så jag öppnade en flaska 2005 Domaine Tissot Arbois Les Graviers. Slog upp lite i ett glas för att smaka av. Tänkte först OK det här var annorlunda men det kanske funkar. Doftade på det ett tag till och blev allt mer skeptisk och tänkte att det här är någon slags defekt jag inte känt tidigare samtidigt som jag letade efter ord för att beskriva odören. Mot bättre vetande valde jag dock att smaka på vinet, och ja vad ska man säga det smakade som det luktade, inte trevligt alls. Kom sedan på att doft och smak var en lite åt jäst hållet, vinet luktade som guinessbryggeriet i Dublin och säker som många andra bryggerier. Var vid det här laget helt säker på att vinet var defekt så jag satte korken i flaskan och gick ner i källaren för att hämta en till. Tyvärr smakade den precis lika illa som den första flaskan. Idag gick jag tillbaa till bolaget med dem och fick tillbaka pengarna.
Nu ska jag villigt erkänna att jag inte är någon hejare på chardonnayviner från Jura men det här var faktiskt inte gott, ja det var riktigt äckligt. Tror det är som Sinfelt säger "när man fyllt trettio hittar man inte längre några nya vänner, man får dras med dem man har."
Gustibus skrev:Väl medveten om att min smak för viner kan vara lite kinky; den där lät intressant! Måste provas.
Fel. Dom där vinerna (Vita från Jura) smakar i allmänhet på ett sätt som för tankarna till torr sherry. Dom bör alltså mera jämföras med den typen av dryck än något annat. Perfekt till lufttorkad gris eller Comté eller liknande ostar. Orsaken till detta är att man medvetet oxiderar vinerna under jäsning och lagringsprocessen. Underbara exempel på detta är Vin Jaune. Extremt bra lagringspotential dessutom. Områdets söta varianter som normalt görs som Vin de Paille är också helt fantastiska överlag.David W skrev:Finns på regeringsgatan kostar 220 kr. Korka upp ta en klunk lämna tillbaka flaskan och få tillbaka pengarna.
/D
El burro grande skrev:Fel. Dom där vinerna (Vita från Jura) smakar i allmänhet på ett sätt som för tankarna till torr sherry. Dom bör alltså mera jämföras med den typen av dryck än något annat. Perfekt till lufttorkad gris eller Comté eller liknande ostar. Orsaken till detta är att man medvetet oxiderar vinerna under jäsning och lagringsprocessen. Underbara exempel på detta är Vin Jaune. Extremt bra lagringspotential dessutom. Områdets söta varianter som normalt görs som Vin de Paille är också helt fantastiska överlag.
I Sverige är väl Arbois tradition det som är mest känt som görs enbart på Savagnin, men Chardonnay kommer allt mer då man sett att den uppträder liknande ,men i en fruktigare och något fylligare stil.
Det är viner man antingen älskar eller hatar, så jag förstår reaktionen nedan.
Men för tusan, läs mitt inlägg ordentligt innan du svarar. Jag har aldrig skrivit att det vinet du provade är en Vin Jaune. Jag skrev dessutom att jag förstår din reaktion då det är en vinstil man normalt antingen älskar eller hatar. Capice!David W skrev:Fel och fel, tror att det är du, i ditt tvärsäkra uttalande som har fel, detta vin är inte ett vin jaune. Vin jaune lagras i fat utan lock, på det sättet får de sin oxiderade karaktär. Detta vin är dock lagrat i helt förslutna ekfat, enligt producenten själv ska vinet påminna om en vit bourgogne till smaken och passa utmärkt till fisk, men han kan ju ha fel...
/D