This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Den fanns på SS för ett par veckor sedan.Konjären skrev:Shorepower: menar du att du hittade Veuve Clicquot -88 häromdagen på SB? Den fanns för något år sedan för ett riktigt bra pris och skulle gärna handla igen, men den finns inte listad på hemsidan...
Konjären skrev:Shorepower: menar du att du hittade Veuve Clicquot -88 häromdagen på SB? Den fanns för något år sedan för ett riktigt bra pris och skulle gärna handla igen, men den finns inte listad på hemsidan...
Pomerol skrev:Häromdagen dracks det Pierre Peters, en grand cru från Le Mesnil. Trevlig samt druv- och ursprungstypisk men korken var något nytt. Istället för tredelad hade de snålat (?) och hade kork i ett enda stycke, såg ut som den enklaste varianten. Kanske lågkonjektur även i Le Mesnil...
shorepower skrev:Det är väl snarare tvärt om. Orsaken till att korkar är tredelade är att man endast har högsta kvalitén mot vinet. Det är vad jag lärt mig iallafall. Så i detta fall har de isåfall högsta kvalitén rätt igenom
Pomerol skrev:Nja, den yttersta delen på en champagnekork brukar ju vara porös med ganska stora och tydliga hål och det var precis så den här korken såg ut. Närmast vinet brukar korken vara kompakt med små, små hål och så var alltså inte den här korken.
kayaker skrev:Vad ska man dricka till våfflor? Tja, en av våra bloggare har ju gjort lite förarbete så jag tog mod till mig och införskaffade en flaska Yellow Tail The Reserve Cabernet Merlot på närmaste SS. Med tanke på sylten på våfflorna så var det svårt att motstå beskrivningen "syltig smak med liten sötma och tydlig vaniljkaraktär, inslag av skogsbär och lakrits"...
Tja, vad ska man då säga efter att ha testat?
* syltig smak - check
* liten sötma - check
* inslag av skogsbär - check
Till våfflor med vaniljglass resp. grädde och hjortron- resp. hallonsylt så funkar det faktiskt rätt OK. Jag testade även att hoppa över sylten och bara köra våfflor och glass till vinet men då skar det sig rejält. Den officiella (hemkokta) sylten behövs som smakbrygga.
Allt för vetenskapen!
Är den i ett stycke nu? Tycker deras korkar varit av låg kvalitet tidigare iaf på Cuvee Speciale!v_skogh skrev:Pierre Peters har nyligen bytt korkar.
Nu är jag inte SUPRA, men väl uppdaterad på Juhlin. Cristal Rosé 2002 har han inga poäng eller kommentarer på än.magnum skrev:Supra, du som håller dig uppdaterad både på Cristal och Juhlin. Har du några poäng och kommentarer på Cristal Rose 2002?
OK. TackDarth Angelus skrev:Nu är jag inte SUPRA, men väl uppdaterad på Juhlin. Cristal Rosé 2002 har han inga poäng eller kommentarer på än.