This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Nedtecknar från minnet i efterhand härSer väldigt trevligt ut. Har du något nedtecknad recept tro både för Ankan och råbiffen eller är direkt från sinnet?
Lite osäker med såsen men en Cdp av det kryddiga hållet ploppade till i huven. Rotfrukter gör eg att man klarar ett lite kladdigare vin, men vilt kräver lite motstånd. Amarone kanske kan vara ett alternativ om man vill gå åt det hålletIdag lagar vi tjälknöl på älg. Håller på att tömma frysen för att rymma älg 2017. Det blev obscena mängder tjälknöl, bild 1 ca 2kg. Bild 2 4-5kg
Kommer att serveras med rotfrukter i ugn och madierasås. Vinförslag nån??
Nedtecknar från minnet i efterhand här
Bacon Dashi'n är snodd från David Chang
50g Konbu
250g rökigt bacon (bättre kvalitet = bättre dashi)
2 liter vatten
Skölj av Konbun och sjud den på ca 60 grader i 30 min
Fiska upp Konbun och släng den.
Hetta upp och precis innan den börjar koka tillsätter du allt bacon och dra kastrullen åt sidan
Låt dra i 30-40 min och sila av. Spara baconet!
Kyl och skimma bort fett.
Rendera ned baconfettet från baconbitarna du silat av och spara
Anka
Snitta och rendera ned en del av fettet
Vac'a med timjan, vitlök salt & peppar
Kör i 58C i 90 min
Ägg
Jag körde mina på 63,5 i 60 min, separerade ut gulan och lät den ligga i olivolja tills den behövdes.
Torka av och krispa upp ankan i ankfett och baconfettet du sparat
Värm Dashin och smaka av med soya, mirin-fu, sake och salt.
Finstrimla spetskål och stek hårt på hög värme och hårdstek svampen i smör
Arrange nicely in a bowl och häll dashin över
Råbiffen var bara lättgravad oxfile som jag handskar fint, blandade upp med lite fisksås och sesamolja samt toppade med miso-mayo och en droppe siracha-sås.
Ungefär så
F-n ta digDå var clubsteaken färdig och serverad här hemma, någon här som blev hungrig nu igen....!?Visa bifogad bild 11610
Sous videJag hörde nyligen talas om en typ av elvisp eller dylikt, dålig förklaring kanske, men som man stoppar ned i vatten, exempelvis i diskhon. Så vacumpackar man köttet i en påse och så håller "vispen" koll på vattnet så att det är i rätt temperatur, och även så at exempelvis köttet får rätt kärntemperatur. Sedan steker man på köttet i typ tre sekunder och har sig en perfekt köttbit.
Någon som vet vad denna metod heter och vad en sådan visp kostar?