En av de frågor som IOGT-NTO har ägnat mest uppmärksamhet under senare år är alkoholreklamen, som de är mycket negativa till och särskilt uppmärksammar att den ökar i volym.
1376 Mkr är noteringen för 2014 (och en kraftig ökning från 2013) enligt Accent, som citerar en undersökning av Sifo utförd på uppdrag av IQ (som bl.a. finansieras av Systembolaget).
En liten bakgrund: i Sverige är reklam sedan 2003 tillåten för drycker med upp till 15% alkohol, med ganska omfattande restriktioner kring utformning och tillåtna medier. Detta följde av en dom i Marknadsdomstolen 5 februari 2003, den s.k. Gourmet-domen, där domstolen ogiltigförklarade det dåvarande svenska alkoholförbudet, med användande av EU-rättsliga argument. Snabbt som attan införde Sverige då därför nya restriktioner som tillät reklam för upp till 15%, vilket trädde i kraft 15 maj 2003. IOGT-NTO vill så vitt jag vet ha ett återinfört totalförbud, men jag har aldrig riktigt förstått hur de tänkt sig detta EU-rättsligt.
Nåväl, de driver nu en ny kampanj i frågan, med tillhörande namninsamlingen
på den här sidan, vilket
Accent skriver om här. "Ge oss din röst i kampen mot alkoholindustrin. För: nu släcker vi ner alkoholreklamen"
Jag måste säga att jag är något förvånad över upplägget. Om man skriver sitt namn på sidan så skickas ett vykort till
Sprit- och vinleverantörsföreningen (SVL), som i huvudsak organiserar de större vinimportörerna och de internationella spritfirmornas svenska bolag. (Varför inte
Sveriges Bryggerier/Bryggareföreningen får något vykort vet jag inte, men jag tror inte att det beror på att IOGT-NTO gillar starkölsreklam.) I skrivande stund står räkneverket på 373 underskrifter.
Underskrifterna går alltså inte till några politiker eller myndigheter som förmodas stoppa reklamen, utan till branschorganisationen för (delar av) de företag som gör reklam, och de som skriver under får förmodas vara sådana medborgare som ändå inte köper företagens produkter. Jag har för övrigt aldrig sett någon reklam med SVL som avsändare, utan det brukar mestadels vara enskilda bag-in-box-importörer som slåss om uppmärksamheten, när vi håller oss på vinsidan.
Kan någon förklara för mig hur IOGT-NTO tänker när de tror att ett antal vykort till SVL - kanske några kartonger eller möjligen en hel säck - ska få [infoga namnet på valfri importör] att avstå från att göra reklam för sin BiB när Systembolagets sortimentsmodell ser ut som den gör? I många fall är de rätt effektiva lobbyister, men i det här fallet förstår jag överhuvudtaget inte vad som de tror ska hända annat än att någon som jobbar på SVL får ta en eller flera extraturer till pappersåtervinningen!