Du har tyvärr ingen rätt att privatimportera alkohol från Schweiz. Enligt alkohollagen:
Schweiz är ej med i EES, utan det är EU + Island, Liechtenstein och Norge. Schweiz är också ett EFTA-land, men har ett separat avtal med EU.
Det är möjligt att ett vinpaket slinker igenom tullen även om det kommer från Schweiz; har ej provat. Men om det fastnar så blir du rimligen av med flaskorna.
Du får hitta någon annan utländsk handlare i något av de 30 andra länderna som kvalar in i EES...
Hmmm... Jag inser ju att jag var riktigt dåligt påläst här. Ibland är det bra att fråga. Visste ju att sidan var Schweizisk men reflekterade inte nämnvärt över införelseregler. Funderar på hur det skulle vara att hämta på plats men det förutsätter ju till en början att ett grannland till Schweiz har andra införselregler från icke EU-Land än vad Sverige har. I annat fall tar ju det roliga teoretiskt slut redan där.
De flaskor jag letade efter finns inte överallt och jag har efterlyst dem hos de fyra siter jag har beställt från tidigare men jag får väl ta en ny sondering. Det ska väl inte vara omöjligt. Det är således inte Krug 1928.
Känns ju säkrare än att förlita sig på tullens eventuella inkompetens. Hittar de någonting den aktuella veckan så nog fasiken hade det varit mina lådor Champagne och Bourdeux.