JonasBo
Medlem
God tro?Om handlaren har distanshandelsrätt av skatteverket ja,tex winefinder eller philipson.
Om inte så är det enligt lag din skyldighet som köpare att anmäla införsel av alkohol till tullen om du ska göra det rätt för dig.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
God tro?Om handlaren har distanshandelsrätt av skatteverket ja,tex winefinder eller philipson.
Om inte så är det enligt lag din skyldighet som köpare att anmäla införsel av alkohol till tullen om du ska göra det rätt för dig.
Har funkat för migGod tro?
Nu är det inte riktigt så det står i lagen.Om handlaren har distanshandelsrätt av skatteverket ja,tex winefinder eller philipson.
I vilken lagtext görs den distinktionen? De begrepp du använder finns inte i alkohollagen, vad jag kan se. Jag känner bara igen att en av de utredningar som syftade till att försöka förbjuda näthandeln (trots Rosengrendomen) försökte skilja på distansköp och distansförsäljning. Detta trots att vare köpeavtal till sin natur brukar ha såväl en köpare som en säljare.Nu är det inte riktigt så det står i lagen.
Man skiljer på distanshandel och privatinförsel. Skillnaden ligger i vem som ordnar transporten, har mottagaren ordnat transporten är det privatinförsel, har säljaren ordnat transporten är det distsnshandel.
I vilken lagtext görs den distinktionen? De begrepp du använder finns inte i alkohollagen, vad jag kan se. Jag känner bara igen att en av de utredningar som syftade till att försöka förbjuda näthandeln (trots Rosengrendomen) försökte skilja på distansköp och distansförsäljning. Detta trots att vare köpeavtal till sin natur brukar ha såväl en köpare som en säljare.
Den utredningen (i mitt tycke en mycket märklig sådan) ledde aldrig till någon lagstiftning, förmodligen för att till och med socialdepartementet insåg att de märkliga förslagen inte skulle fungera utan leda till att Sverige omedelbart drogs inför domstol av EU-kommissionen. Således är väl inte den utredningens påhitt att betrakta som en rättskälla?
De båda fallen behandlas i samma mening i samma stycke i alkohollagen, 4 kap 4 § 7 ("genom yrkesmässig befordran eller annan oberoende mellanhand"), vars formulering väl plockades mer eller mindre direkt från EU-domstolens dom i "parallellmålet" till Rosengrendomen.
I vilken lagtext görs den distinktionen? De begrepp du använder finns inte i alkohollagen, vad jag kan se. Jag känner bara igen att en av de utredningar som syftade till att försöka förbjuda näthandeln (trots Rosengrendomen) försökte skilja på distansköp och distansförsäljning. Detta trots att vare köpeavtal till sin natur brukar ha såväl en köpare som en säljare.
Den utredningen (i mitt tycke en mycket märklig sådan) ledde aldrig till någon lagstiftning, förmodligen för att till och med socialdepartementet insåg att de märkliga förslagen inte skulle fungera utan leda till att Sverige omedelbart drogs inför domstol av EU-kommissionen. Således är väl inte den utredningens påhitt att betrakta som en rättskälla?
De båda fallen behandlas i samma mening i samma stycke i alkohollagen, 4 kap 4 § 7 ("genom yrkesmässig befordran eller annan oberoende mellanhand"), vars formulering väl plockades mer eller mindre direkt från EU-domstolens dom i "parallellmålet" till Rosengrendomen.
65 euro tax inkl + shipping (saftig) för Charles Heidsieck 2008 på chateau.com. Har inte handlat där så har inget mer att tillägga.
32 euro inkl för multivintagen är ju fint pris också.
Hela christmas selection (champagne) här:
https://www.chateau.com/all-bottles?selection=christmas-selection®ion=champagne
Någon som har erfarenhet av https://champagnevoyage.com/ ?
Ser att de har Paul Clouet Prestige med 08-bas vilket hel klart är intressant. Hittar dock inte så mycket info om företaget Champagne Voyage ApS.
Om det är cave pur jus du menar så får de in nytt hela tiden med fokus på biodynamiskt och hela vägen till naturvin... åkte på ett par lite väl funky av de sistnämnda i början men sedan de införde rock n’ roll-index 1-5 där högre indikerar mer ”naturligt” vinmakeri och jag håller mig med viner upp till 3 alternativt något jag vet är bra så är det lugnt.Kul sida.
Några guldkorn man inte ska missa?