Sen kan man söka om återbetalning av den tyska alkohol punktskatten hos den tyska Skatteverket, men jag är lite osäker på tillvägagångssättet.
@sunqan vet kanske?
Nja.tidigare lagstiftning/punktskattedirektiv var tydlig.
Distanshandel = säljaren ordnar frakten = varan är omsatt i mottagarlandet = säljaren betalar mottagarlandets alkoholskatt och moms från första kronan
Privatinförsel = köparen ordnar frakten = varan är omsatt i säljarens land = säljaren tar ut egen alkoholskatt och moms, köparen betalar sitt lands alkoholskatt (och kan i teorin begära återbetalning av den punktskatt dälharrn betslat)
Detta var lika inom hela eu. Väääkdigt klart och tydligt. Det som var svårt, var att få tillstånd att betala svensk alkoholskatt (krävdes ett svenskt skatteombud). Sen hade sverige lite special i sin lag så att man tillät att mottagaren betalade alkoholskatten om säljaren inte gjort det.
Nu har man gjort om både nåde hanteringen av moms och även punktskattedirektiv, så jag har helt enkelt inte orkat sätta mig in i skiten.
Tror inte det finns tex nån tysk handkare som varit registrerad distanshandlare hos skv men väl några danska (philipson och atom wine t.ex)
När nya direktivet kom, började ett antal handlare begära att köparna beralade punktskatten i hemlandet, rätt eller fel, och jag vet inte om detta även idag privatinförsel... sedan slurade t..ex gute-weine sälja annat än till de tyskspråkiga länderna, och de jobbar fortfarande på det. Så regelverket är uppenbarligen allt annat än lätt
Men...
Det är väl inga andra länder än uk (som inte är relevant längre) och sverige som haft nån nämvärd alkoholskatt, och det känns inte som att det skulle vara mödan värt att kräva tillbaks tysk eller fransk punktskatt från deras skattemyndigheter...