Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Boletus

Medlem
Nu har jag två paket från UPS som markerat som ”ej hemma”. Jag ringde till dem. Sa att det finns snö i Sverige och att det finns inga däckspår utanför huset i snön som indikerar leveransförsök. Varför ljuger ni för era kunder? Fick svaret ”Visa oss respekt tack” sen la idioten på.
Har hänt mig flera gånger också, dock utan lika bra bevis som dina uteblivna hjulspår. Har helt gett upp att ta emot UPS hemma, dirigerar dem alltid till upphämtningsställen numera då de åtminstone inte kan skylla på "ingen hemma". Och så slipper jag planera min tid efter ett fraktbolag. Med det sagt, nån gång dumpade de 18 flaskor i regnet på gatan utanför min lägenhet, trots att jag dirigerat om dem till upphämtningsställe. Har lika dåliga erfarenheter av deras kundtjänst som du - ibland dirigeras man till ett engelsktalande call center, ibland till någon i Sverige. Nån gång hamnade jag hos någon som verkade vara på plats på depån som lät mindre medietränad och sa att jag "hade tur" då han kunde bekräfta att mitt paket var på väg. Så rena tombolan att ha med UPS att göra. Har klart bättre erfarenheter av BEST även om de också sjabblat nån gång.

Förstår att utländska handlare använder UPS då alternativen oftast är klart dyrare (och inte nödvändigtvis bättre) men det är tråkigt att det verkar vara lönlöst att kombinera lönsamhet med en bra kundupplevelse i speditörsbranschen.

The Wall

Medlem
Nu har jag två paket från UPS som markerat som ”ej hemma”. Jag ringde till dem. Sa att det finns snö i Sverige och att det finns inga däckspår utanför huset i snön som indikerar leveransförsök. Varför ljuger ni för era kunder? Fick svaret ”Visa oss respekt tack” sen la idioten på.
Inte för inte som man förstår att UPS står för Utan Personlig Service alternativt Utan Professionell Service.

Summerar med sista inlägget om UPS inkompetens med att nämna att jag vid ytterligare kontakt med UPS fick höra att båda paketen var levererade. Vart undrade jag då. ”Levererade” sa UPS. De slutade med att jag ruttnade och åkte runt till UPS-ombuden i min kommun och hittade mina paket som var”levererade”. Sassicaia, PdB Asili och Enemigo Chardonnay är hemma säkert.

matage

Medlem
Jag fick nu igår äntligen mina M18 - på den 7'e aviserade leveransdagen.
Inser också varför jag sannolikt missade dem före jul. Min ringklocka är ganska högljudd (by design) men igår när jag var i hallen hörde jag av en slump tre mycket försynta knackningar på ytterdörren.
BEST Leverans...
Hade jag så mycket som kört diskmaskinen hade jag inte hört dem..
Jag har en dörrklocka - vad sägs om att använda den?!?

Så - nu ska jag leka köpstopp ett tag tills blodtrycket gått ned ;)

The Wall

Medlem
Jag fick nu igår äntligen mina M18 - på den 7'e aviserade leveransdagen.
Inser också varför jag sannolikt missade dem före jul. Min ringklocka är ganska högljudd (by design) men igår när jag var i hallen hörde jag av en slump tre mycket försynta knackningar på ytterdörren.
BEST Leverans...
Hade jag så mycket som kört diskmaskinen hade jag inte hört dem..
Jag har en dörrklocka - vad sägs om att använda den?!?

Så - nu ska jag leka köpstopp ett tag tills blodtrycket gått ned ;)
Budfirman borde kanske överväga att byta namn till WORST Leverans...

Jonas Sand

Medlem
Hej.
Köpte tre flaskor Champagne via Catawiki. Jag fick mail från UPS att leveransen försenats på grund av skadat gods. Väl på plats är 2/3 flaskor levererade och de bådas presentförpackning är skadade.
Jag har mailat Catawiki men inget svar ännu. Jag kan absolut tänka mig 2 flaskor mot ekonomisk kompensation för flaska 3 samt askarna. Är det mest rimligt? Eller vad tänker ni? Det är väl mot Catawiki jag har min fordran?

LeChat

Medlem
Hej.
Köpte tre flaskor Champagne via Catawiki. Jag fick mail från UPS att leveransen försenats på grund av skadat gods. Väl på plats är 2/3 flaskor levererade och de bådas presentförpackning är skadade.
Jag har mailat Catawiki men inget svar ännu. Jag kan absolut tänka mig 2 flaskor mot ekonomisk kompensation för flaska 3 samt askarna. Är det mest rimligt? Eller vad tänker ni? Det är väl mot Catawiki jag har min fordran?
Det är nog bra att kontakta catawiki men tror nog att det är säljaren som får kontakta transportbolaget för att undersöka vad som hänt. Ta foto på förpackningen och flaskorna och skicka detta tillsammans med en beskrivning av det inträffade till säljaren.
Kan kanske vara skillnad på om säljaren är en privatperson eller ett företag. Hoppas det går bra för dig.

Jonas Sand

Medlem
Tack.
Jepp, foton är fixade. Jag har handlat av privatperson men via Catawikis sida. Jag får se vad Catawiki svarar. Jag skriver en rad om det när allt är ordnat.

Tack.
Jepp, foton är fixade. Jag har handlat av privatperson men via Catawikis sida. Jag får se vad Catawiki svarar. Jag skriver en rad om det när allt är ordnat.
Ledsen Jonas men chansen att få kompensation är i praktiken noll.
Catawiki har inget med det att göra,de är bara förmedlare,dina fodran är mot privatpersonen du handlade och den personen har troligtvis ingen större lust att stå för något då det med all sannolikhet är leveransbolaget som haft sönder flaskorna.
Detta är risken med catawiki.
Köp själv stora mängder men bara haft trasig leverans 1 gång men det vara bara glömma bort trots både kontakt med catawiki-support och säljaren

Jonas Sand

Medlem
Jag misstänker att så är fallet. Mitt enda truimfkort är nog att UPS redan innan leverans (men efter mottaget paket) flaggat det som skadat. Alltså skulle säljaren kunna ha ett case mot UPS.
Nåväl, det är inte tokmycket pengar (~400 spänn) men jag gillar verkligen Gosset Grand Rosé…
Tack ändå för input.

Jos

Medlem
Ledsen Jonas men chansen att få kompensation är i praktiken noll.
Catawiki har inget med det att göra,de är bara förmedlare,dina fodran är mot privatpersonen du handlade och den personen har troligtvis ingen större lust att stå för något då det med all sannolikhet är leveransbolaget som haft sönder flaskorna.
Detta är risken med catawiki.
Köp själv stora mängder men bara haft trasig leverans 1 gång men det vara bara glömma bort trots både kontakt med catawiki-support och säljaren

Gissar att ingen flaska var beskriven som trasig…

With Catawiki’s Buyer Protection, we guarantee that:​

Your payment is safe
We partner with trusted payment providersto keep your money safe until your object arrives. We only release your payment to the seller up to 3 days after delivery so you have time to inspect your object. If it isn’t as described, we’ll help you find a solution or give you a refund.

LeChat

Medlem
Catawiki håller på pengarna i sju dagar enligt uppgift nu när jag skapat ett ärende. Det blir spännande att se vad som händer.
I början 2023 precis efter nyår skulle jag få tre flaskor champagne men det kom bara två. Någon hade säkert plockat en flaska för att kunna ha på nyår. Förpackningen som kom var dessutom utbytt till någon form av Nike- låda. Jag kontaktade säkert även catawiki minns inte, men säljaren som i det här fallet var vinhandlare ville ha lite foton från mig. Först fick jag känslan av att han trodde att jag ville blåsa honom men sen skickade han ett meddelande där det framgick att jag skulle få en ny flaska. Och det fick jag!

Jonas Sand

Medlem
Gissar att ingen flaska var beskriven som trasig…

With Catawiki’s Buyer Protection, we guarantee that:​

Your payment is safe
We partner with trusted payment providersto keep your money safe until your object arrives. We only release your payment to the seller up to 3 days after delivery so you have time to inspect your object. If it isn’t as described, we’ll help you find a solution or give you a refund.
Angående flaskan misstänker jag inte stöld hos UPS. Kartong samt presentförpackningen runt de flaskor jag väl fick var klart skadade av väta och kartongen luktar av alkohol (kartong och Champagne luktar tillsammans snarare öl än vin men det är en annan fråga…).

Jag har anmält via en automatisk tjänst hos Catawiki samt enligt deras önskemål skickat bilder på skador och fraktsedel. Personen jag köpte av hade tusentals omdömen och är troligen vinhandlare även om hon stod listad med namn/efternamn.

Last edited:

JonasBo

Medlem
Jag misstänker att så är fallet. Mitt enda truimfkort är nog att UPS redan innan leverans (men efter mottaget paket) flaggat det som skadat. Alltså skulle säljaren kunna ha ett case mot UPS.
Nåväl, det är inte tokmycket pengar (~400 spänn) men jag gillar verkligen Gosset Grand Rosé…
Tack ändå för input.
Så det var dig jag budade mot.... ;)

Jonas Sand

Medlem
Ja, så kan man nog tolka det. Det jag personligen tycker är extra skumt är att UPS på sätt och vis tagit på sig att de skadat godset.
Det sista är nog inte sagt ännu.

zippan

Medlem
Kreditkort
Ja, så kan man nog tolka det. Det jag personligen tycker är extra skumt är att UPS på sätt och vis tagit på sig att de skadat godset.
Det sista är nog inte sagt ännu.
Handlade du med kreditkort? Anmäl då det till kreditgivaren och bifoga konversation med Catawiki.

• Like
Reactions: A77
Toppen