Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Merlot

Medlem
Är det någon som köpt bordeaux-viner "en pimeur" från Winefinder och som kan dela med sig av ungefär hur stor kostnad per flaska som tillkommer?
De anger att "skatt och moms betalas först när vinerna ska levereras hem 2026".
Tänker jag hyfsat rätt om jag adderar ca 22kr/flaska i skatt och +25% moms på totalen?
Glöm inte kolla Philipson först! Oftast en bättre deal och inkl frakt+alkoholskatt+moms.

Vingubben

Medlem
Är det någon som köpt bordeaux-viner "en pimeur" från Winefinder och som kan dela med sig av ungefär hur stor kostnad per flaska som tillkommer?
De anger att "skatt och moms betalas först när vinerna ska levereras hem 2026".
Tänker jag hyfsat rätt om jag adderar ca 22kr/flaska i skatt och +25% moms på totalen?
Du tänker helt rätt. Jag brukar använda mig av Winefinder då dom funkar bra och är pålitliga, dock inte alltid billigast så kolla runt lite innan du lägger din order.

MrMedoc

Medlem
Har handlat en del på Philipson genom åren. Tycker deras tilbud brukar vara prisvärda.
Är ute efter lite äldre årgångar och hittade catawiki, auktionssida med vad jag förstår privata säljare.

Vad är forumets erfarenheter av denna? Samt hur hanterar ni frakt/alkoholskatt?

FredrikC

Medlem
Har handlat en del på Philipson genom åren. Tycker deras tilbud brukar vara prisvärda.
Är ute efter lite äldre årgångar och hittade catawiki, auktionssida med vad jag förstår privata säljare.

Funkar jättebra. Frakten står på sidan och läggs på vid betalning. Kolla upp säljarens recensioner innan köp.

Sonderlese

Medlem

Tänk på att det skickas direkt efter betalning, oavsett temperatur på kontinenten, jag kan lätt föreställa mig att det kan bli 30 - 40 grader i en transportbil under sommaren.

Tänk också på att vinet kan ha förvarats hursomhelst hos säljaren, och inte nödvändigtvis i en källare.

Glöm all hopp om att få nån kontakt eller vidare information om en objekt.

Sovereign

Medlem

De gånger jag ropat hem något från Catawiki har de varit bra. Dock brukar jag alltid välja företag och inte från privatpersoner vilket kanske är lite säkrare.

A77

Medlem
Tänk på att det skickas direkt efter betalning, oavsett temperatur på kontinenten, jag kan lätt föreställa mig att det kan bli 30 - 40 grader i en transportbil under sommaren.

Tänk också på att vinet kan ha förvarats hursomhelst hos säljaren, och inte nödvändigtvis i en källare.

Glöm all hopp om att få nån kontakt eller vidare information om en objekt.

En fundering jag har är hur man kan vara säker på att vinet har förvarats på rätt sätt när det säljs på Bukowskis auktion (Systembolaget). Man uppger ju hur vinet har varit lagrat och det finns en risk att den informationen inte alltid är korrekt, alltså att folk ljuger…

En fundering jag har är hur man kan vara säker på att vinet har förvarats på rätt sätt när det säljs på Bukowskis auktion (Systembolaget). Man uppger ju hur vinet har varit lagrat och det finns en risk att den informationen inte alltid är korrekt, alltså att folk ljuger…
Du kan inte vara säker. Folk ljuger definitivt. Vissa talar sanning, andra inte. ”10 grader i vinkyl” låter bättre än ”10 år i köket, precis vid spisen”.

• Like
Reactions: A77

MrMedoc

Medlem
Du kan inte vara säker. Folk ljuger definitivt. Vissa talar sanning, andra inte. ”10 grader i vinkyl” låter bättre än ”10 år i köket, precis vid spisen”.

Tack för bra input!

Proveniens och lagring är alltid en osäkerhet på auktion. Inte minst på Bukowskis dryckesauktion. Det får man nog ha med i beräkningen.

Transporten nu under sommaren känns svårare att hantera. Kanske får avvakta något med budgivningen. Lite synd då det finns flera intressanta objekt

Nyllet

Medlem
Är det någon som har koll på om Goldrichs.de har lagt ner? Hemsidan funkar inte och det har inte varit någon action på deras instagram sedan juni 2023.

Är det någon som har annat bra tips på webbutik för tysk riesling? Särskilt Falkenstein är intressant.

Sonderlese

Medlem
Är det någon som har koll på om Goldrichs.de har lagt ner? Hemsidan funkar inte och det har inte varit någon action på deras instagram sedan juni 2023.

Är det någon som har annat bra tips på webbutik för tysk riesling? Särskilt Falkenstein är intressant.
Goldrich avvecklades förra sommaren.

Du kan prova med Vinothek der Saar (tidigare Bonsai & Wein):

Toppen