Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Merlot

Medlem
Är det någon som köpt bordeaux-viner "en pimeur" från Winefinder och som kan dela med sig av ungefär hur stor kostnad per flaska som tillkommer?
De anger att "skatt och moms betalas först när vinerna ska levereras hem 2026".
Tänker jag hyfsat rätt om jag adderar ca 22kr/flaska i skatt och +25% moms på totalen?
Glöm inte kolla Philipson först! Oftast en bättre deal och inkl frakt+alkoholskatt+moms.
 

Vingubben

Medlem
Är det någon som köpt bordeaux-viner "en pimeur" från Winefinder och som kan dela med sig av ungefär hur stor kostnad per flaska som tillkommer?
De anger att "skatt och moms betalas först när vinerna ska levereras hem 2026".
Tänker jag hyfsat rätt om jag adderar ca 22kr/flaska i skatt och +25% moms på totalen?
Du tänker helt rätt. Jag brukar använda mig av Winefinder då dom funkar bra och är pålitliga, dock inte alltid billigast så kolla runt lite innan du lägger din order.
 

MrMedoc

Medlem
Har handlat en del på Philipson genom åren. Tycker deras tilbud brukar vara prisvärda.
Är ute efter lite äldre årgångar och hittade catawiki, auktionssida med vad jag förstår privata säljare.

Vad är forumets erfarenheter av denna? Samt hur hanterar ni frakt/alkoholskatt?
 

FredrikC

Medlem
Har handlat en del på Philipson genom åren. Tycker deras tilbud brukar vara prisvärda.
Är ute efter lite äldre årgångar och hittade catawiki, auktionssida med vad jag förstår privata säljare.

Vad är forumets erfarenheter av denna? Samt hur hanterar ni frakt/alkoholskatt?
Funkar jättebra. Frakten står på sidan och läggs på vid betalning. Kolla upp säljarens recensioner innan köp.
 

Sonderlese

Medlem
Har handlat en del på Philipson genom åren. Tycker deras tilbud brukar vara prisvärda.
Är ute efter lite äldre årgångar och hittade catawiki, auktionssida med vad jag förstår privata säljare.

Vad är forumets erfarenheter av denna? Samt hur hanterar ni frakt/alkoholskatt?
Tänk på att det skickas direkt efter betalning, oavsett temperatur på kontinenten, jag kan lätt föreställa mig att det kan bli 30 - 40 grader i en transportbil under sommaren.

Tänk också på att vinet kan ha förvarats hursomhelst hos säljaren, och inte nödvändigtvis i en källare.

Glöm all hopp om att få nån kontakt eller vidare information om en objekt.
 

Sovereign

Medlem
Är ute efter lite äldre årgångar och hittade catawiki, auktionssida med vad jag förstår privata säljare.

Vad är forumets erfarenheter av denna? Samt hur hanterar ni frakt/alkoholskatt?
De gånger jag ropat hem något från Catawiki har de varit bra. Dock brukar jag alltid välja företag och inte från privatpersoner vilket kanske är lite säkrare.
 

A77

Medlem
Tänk på att det skickas direkt efter betalning, oavsett temperatur på kontinenten, jag kan lätt föreställa mig att det kan bli 30 - 40 grader i en transportbil under sommaren.

Tänk också på att vinet kan ha förvarats hursomhelst hos säljaren, och inte nödvändigtvis i en källare.

Glöm all hopp om att få nån kontakt eller vidare information om en objekt.

En fundering jag har är hur man kan vara säker på att vinet har förvarats på rätt sätt när det säljs på Bukowskis auktion (Systembolaget). Man uppger ju hur vinet har varit lagrat och det finns en risk att den informationen inte alltid är korrekt, alltså att folk ljuger…
 
En fundering jag har är hur man kan vara säker på att vinet har förvarats på rätt sätt när det säljs på Bukowskis auktion (Systembolaget). Man uppger ju hur vinet har varit lagrat och det finns en risk att den informationen inte alltid är korrekt, alltså att folk ljuger…
Du kan inte vara säker. Folk ljuger definitivt. Vissa talar sanning, andra inte. ”10 grader i vinkyl” låter bättre än ”10 år i köket, precis vid spisen”.
 
  • Like
Reactions: A77

MrMedoc

Medlem
Du kan inte vara säker. Folk ljuger definitivt. Vissa talar sanning, andra inte. ”10 grader i vinkyl” låter bättre än ”10 år i köket, precis vid spisen”.

Tack för bra input!

Proveniens och lagring är alltid en osäkerhet på auktion. Inte minst på Bukowskis dryckesauktion. Det får man nog ha med i beräkningen.

Transporten nu under sommaren känns svårare att hantera. Kanske får avvakta något med budgivningen. Lite synd då det finns flera intressanta objekt
 

Nyllet

Medlem
Är det någon som har koll på om Goldrichs.de har lagt ner? Hemsidan funkar inte och det har inte varit någon action på deras instagram sedan juni 2023.

Är det någon som har annat bra tips på webbutik för tysk riesling? Särskilt Falkenstein är intressant.
 

Sonderlese

Medlem
Är det någon som har koll på om Goldrichs.de har lagt ner? Hemsidan funkar inte och det har inte varit någon action på deras instagram sedan juni 2023.

Är det någon som har annat bra tips på webbutik för tysk riesling? Särskilt Falkenstein är intressant.
Goldrich avvecklades förra sommaren.

Du kan prova med Vinothek der Saar (tidigare Bonsai & Wein):
 

matage

Medlem
Jag uppskattar verkligen möjligheten att köpa vin via andra kanaler än SB och har handlat en del online genom åren.
Synd bara att trots att vi lyckats bryta monopolets bojor (vilket borde vara den stora stötestenen) föstörs ofta upplevelsen av inkompetenta speditörer - "Rant incoming"

Köpte likt så många andra på mig lite Hugot M18 från Fanwine men dessvärre är det Best Transport som ska leverera detta.
Leveransen skulle komma 20'e december och Chauffören skulle ringa innan samt ringa på dörren. Jag står i köket 4 meter från ytterdörren, hör ingen dörrklocka men ser plötsligt att mobilen lyser upp.
Hinner inte svara i tid men ringer omeddelbart tillbaka - bara för att mötas av ett felmeddelande. (Numret är envägs och tar inte emot samtal).
Visar sig att de varit här (men först ringt när de var på plats) så detta klassas som missad leverans. Irriterande men OK då...

Nytt leveransdatum 27'e 17-22. Får inget sms om att leveransen påbörjas och kan inte spåra bilen men siten säger bekräftar leveransen (dock med kollit listat som liggande på terminal)...
21.35 kommer SMS om att de inte kan leverera och ska återkomma med nytt datum... vilket de gör 2/1
Ny leverans bokad 3/1...
Vid 18-tiden den tredje kommer ett nytt SMS om att de inte kan leverera pga förseningar. Ny leverans nu bokad till 7/1... fan trot...

Kundtjänst är endas tillgängliga via chat/mail och det enda kontaktnummer som finns till BEST är företagssupporten som vägrar prata med sklutkonsument eller koppla till någon ansvarig.

Long story short - Det ska i fortsättningen vara nån verkligt j-a speciell FOMO innan jag kommer köpa från någon som inte har andra leverans-alternativ än BEST.
/Rant Over
 

katho27

Medlem
FedEx närmast identisk story i mellandagar före och efter nyår. Om möjligt än mer Kafkaesque iom att mail kommit på franska som jag inte kan. Och första kontakten att jag missat leverans 2 ggr, vilken aldrig hade aviserats öht..
 
Jag uppskattar verkligen möjligheten att köpa vin via andra kanaler än SB och har handlat en del online genom åren.
Synd bara att trots att vi lyckats bryta monopolets bojor (vilket borde vara den stora stötestenen) föstörs ofta upplevelsen av inkompetenta speditörer - "Rant incoming"

Köpte likt så många andra på mig lite Hugot M18 från Fanwine men dessvärre är det Best Transport som ska leverera detta.
Leveransen skulle komma 20'e december och Chauffören skulle ringa innan samt ringa på dörren. Jag står i köket 4 meter från ytterdörren, hör ingen dörrklocka men ser plötsligt att mobilen lyser upp.
Hinner inte svara i tid men ringer omeddelbart tillbaka - bara för att mötas av ett felmeddelande. (Numret är envägs och tar inte emot samtal).
Visar sig att de varit här (men först ringt när de var på plats) så detta klassas som missad leverans. Irriterande men OK då...

Nytt leveransdatum 27'e 17-22. Får inget sms om att leveransen påbörjas och kan inte spåra bilen men siten säger bekräftar leveransen (dock med kollit listat som liggande på terminal)...
21.35 kommer SMS om att de inte kan leverera och ska återkomma med nytt datum... vilket de gör 2/1
Ny leverans bokad 3/1...
Vid 18-tiden den tredje kommer ett nytt SMS om att de inte kan leverera pga förseningar. Ny leverans nu bokad till 7/1... fan trot...

Kundtjänst är endas tillgängliga via chat/mail och det enda kontaktnummer som finns till BEST är företagssupporten som vägrar prata med sklutkonsument eller koppla till någon ansvarig.

Long story short - Det ska i fortsättningen vara nån verkligt j-a speciell FOMO innan jag kommer köpa från någon som inte har andra leverans-alternativ än BEST.
/Rant Over
Horribelt. Men gäller tyvärr fler än BEST. Jag har återkommande problem med UPS som levererar utan att vara här. De markerar som misslyckad leverans för att jag inte är hemma samtidigt som jag jobbar hemifrån den dagen 1 meter från brevlådan.
 
Du kan inte vara säker. Folk ljuger definitivt. Vissa talar sanning, andra inte. ”10 grader i vinkyl” låter bättre än ”10 år i köket, precis vid spisen”.
Nu har jag två paket från UPS som markerat som ”ej hemma”. Jag ringde till dem. Sa att det finns snö i Sverige och att det finns inga däckspår utanför huset i snön som indikerar leveransförsök. Varför ljuger ni för era kunder? Fick svaret ”Visa oss respekt tack” sen la idioten på.
 
Toppen