Att betala punktskatten skall vara inte bara enkelt utan t.o.m. förenklat för alla, framförallt utländska handlare/företag. Alla handelshinder skall undanröjas; i.e. ledsagarbevis och krav på svensk revisor vid registrering som distans handlare (behövs inte för andra typer av distanshandel !)
...
Först - jag håller med om att svenska lagstiftarna krånglat till det hela, men jag har svårt att se att det är handelshinder, eftersom kraven är liknande för svenska aktörer.
Ledsagardokument är ett eu-påhitt, och det ska finnas även vid förflyttning av punktskattepliktiga varor mellan t.ex tyskland och frankrike. Ändå misslyckas speditörerna med att ha med sånt.
Kravet på svensk revisor låter som ett missförstånd. Paragrafen i (nuvarande) alkoholskattelagen lyder:
15 a § Vid distansförsäljning enligt 15 § ska säljaren företrädas av en representant som är etablerad i Sverige.
Representanten ska vara godkänd av Skatteverket. Sådant godkännande får ges när säljaren ställt säkerhet för skatten.
Representanten ska enligt fullmakt av säljaren som ombud för denne svara för redovisningen av alkoholskatt och i övrigt företräda säljaren i frågor som gäller skatt enligt denna lag. Underlag för kontroll av skatteredovisningen ska finnas tillgängligt hos representanten.
Kan tänka mig att en revisor är ett exempel på lämplig representant. För enstaka försändelser behöver man inte vara registrerad, utan
15 b § Den som endast vid ett enstaka tillfälle säljer alkoholvaror till någon i Sverige genom distansförsäljning ska, i stället för vad som anges i 15 och 15 a §§, innan varorna avsänds från det andra EU-landet anmäla sig till Skatteverket och ställa säkerhet för skatten på varorna.
Och sen ser jag att jag i ett tidigare citat hittade förslaget på ny alkoholskattelag. Den nuvarande har inget krav på att mottagaren ska anmäla distanshandeln i förväg, utan det är
15 c § Den som tar emot alkoholvaror som avsänts till Sverige enligt 15 eller 15 b § ska vara skattskyldig i stället för säljaren, om säljaren inte ställt säkerhet för skatten i Sverige.
Som gäller.
Det som ksn förvirra i nuläget, är att punktskattedirektivet har reviderats, men nationella lagstiftningarna släpar efter. Jag får försöka hitta de verkliga skillnaderna, men det jag sett tidigare är att man går över helt till datoriserad dokumentation, och jag misstänker att respektive lands fiskala myndighet får ett större ansvar att se till att det blir rätt (och då också få möjlighet att lagföra), men det är som sagt bara en gissning.
Ps - om du undrar, så klippte jag bort den del av din kommentar som var totalt irrelevant i sammanget. Jag började dessutom svara igår, då för allt jag vet ksn det redan vara modererat.