Kommer inte ihåg hur jag tänkte till 100% för ett år sedan men källaren behöver defiintivt inte växa särskilt mkt map antal flaskor (men det gör den ändå
).
Ville nog också blir mer spontan i provandet och inköpen vilket har gjort att det spretar lite mer detta året än annars men det är bara positivt.
Fyllt på med Port (VP och Colheita), ngn enstaka Madeira samt halvmogen Sauternes när det dyker upp (Rieussec, Climens och Suduiraut).
Det som jag har tillräckligt av (och hade för ett år sedan) var Barolo och har bara strököpt enstaka flaskor av dessa under året.
Hade tillräckligt med Aussie/NZ/RSA-pinne och Chard men har köpt mer ändå då framför allt bra PN med lite ålder är så jäkla gott och bättre Bourgogne har jag i princip slutat köpa pga prisnivån. Köper mogen Aussie Shiraz när det erbjuds (blir aldrig långvariga i källaren så konstant brist på dessa) men även Syrah från både SA (Mullineux m.fl) och norra Rhône för lagring (Domaine Combier och Alain Graillot).
Även Cab Franc från SA har det köpts (och druckits) en del av samt Merlot-dominerade Bdx:er (Pomerol och St.Emilion) med +8-10 års ålder. Finns så mkt bra Bdx från mellan 2001-2010 där ute som inte kostar skjortan och många är väldigt goda nu och många år framåt. Varför betala nästan lika mkt för -15/-16 som för -09/-10 (om man inte vill ha ngn specifik producent då såklart) ?
Spanien är intressant hela tiden tycker jag med vita på Godello, Albariño, Verdelho, röda Bobal och Tempranillo, Sherry m.m.
Har fått upp ögonen för Chenin Blanc från SA och botaniserar samt köper en hel del av det jag kommer över därifrån.
Det som jag hade tänkt mig att köpa lite av men missat har varit Aglianico men det har blivit en hel del provade Taurasi å andra sidan.
Champagne fylls det på med lite hela tiden men mer magnum numera då flaskvariation och mognadsutveckling känns mer stabilt där.