Enzo Bartoli är en serie Piemonteviner som alla hyllar vinbonden Enzo. Han föddes 1897 i Nizza di Monferrato och vigde sitt liv till jorden, vinet och människorna i Piemonte.
Låter som närmast fransk terroirromantik, eller hur? En sådan vinbonde skulle nog knappast känt sig hemma i en hel region, utan snarast i sin egen by. (Ortens namn verkar för övrigt vara
Nizza Monferrato, utan "di".)
Det är då intressant att se hur
@Niklas J :s reklamtext beskriver vinets ursprung:
...hämtas från ett antal skilda lägen i Barolo; detta för att fånga respektive vingårds särdrag och öka komplexiteten i vinet.
Precis som alla vet att en Bourgogne Rouge är mer komplex än en La Tâche?
Lite märkligt att man då inte ens kan få veta vilka av Barolobyarna vinet kommer från, om nu gamle Enzo vigde sitt liv till jorden? Independent Wines har ingen beskrivning alls av var i Barolo vinet kommer från!
Att en "Barolo normale" kommer från flera olika vingårdar, och ofta flera byar, är förstås inget konstigt. Det är oftast en nödvändighet om vinet ska kunna erbjudas i rimlig volym. Men kan man inte ens ange vilka byar det kommer från, håller man rimligtvis på och shoppar på bulkmarknaden beroende på vad som finns tillgängligt. Kooperativ-vin kanske? Ospecifik bulkbarolo behöver inte vara fel, förutsatt att den säljs billigt nog. Men den förnuftige köper nog hellre högklassig Langhe Nebbiolo från samma årgång om man vill hålla sig på den prisnivån...
Något som märkligt nog inte kommit med i Torstens (finare vinares) citat ovan är detta:
Vi jobbar inte med egna varumärken av den enkla anledningen att vi inte tror att vi kan producera bättre produkter än våra producenter.
Samtidigt verkar det som att Enzo Bartoli är ett varumärke som bara finns på den svenska marknaden? Varumärket är då kanske inte deras egna utan något kooperativs?
För övrigt undrar jag om inte Bartoli är valt för att vara så likt Barolo som de vågar? Bartolo vågade de kanske inte välja med tanke på Bartolo Mascarello, men Bartoli var kanske ledigt. De har dock placerat honom i en Barbera-by.
Independent Wines skriver för övrigt:
Independent Wine Company grundades ur den svenska vinmarknadens förändring. Med en ägarledd, smal organisation; fokus och avsaknad och intressekonflikter samt långsiktiga relationer har vi hittat framgångsreceptet.
Undrar om det är något ord som blivit fel i den beskrivningen?
Mycket corporate bullshit när ett företag som enligt sin egen logga är grundat 2016 pratar om långsiktiga relationer och att de hittat framgångsreceptet. Tar kanske lite längre innan man kan hävda sådant med någon trovärdighet?