Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Bengt Frithiofsson har dött, 85 år gammal.

Han var tydligen med i TV4:s nyhetsmorgon från 1992 till 2016. Kan inte påminna mig att jag sett så mycket av honom sedan han slutade vara med där, men å andra sidan var han tydligen hela 77 år när han lade av!
 

JonasBo

Medlem
Tack för att du fixade länken!

Så kallade ”fejkviner” förekommer på alla marknader, men de får helt andra proportioner och spridning på en monopolmarknad.
Helt klart. Och det är väldigt svårt för icke insatta att veta vad som är "fejk" och inte. Men ett enklare sätt är att börja läsa på baksida om vart vinet är buteljerat, formellt räcker det att skriva en producentkod "CN1234" vilket kan indikera att vinet är ett beställningsvin. Sedan kan en hantverksproducent vara inblandat ändå; men när ett vin marknadsförs hej-vilt borde man dra öronen åt sig redan då.
 

Sonderlese

Medlem
När jag tänker fejk, då tänker jag på Amaronekopior som florerade efter 1990-talets början och eisweinkopior efter 2000-talets början. Annars tänker man på Kina, men de fejkvinerna och kopiorna kommer inte in i Europa.
 

JonasBo

Medlem
"Fejk" för mig är när man förskönar hur och vart vinet är gjort. Absolut ingen ny företeelse; har väl gjorts sedan Systembolagets "slottsviner" på 70-80-talet.

En intressant sak jag fick bekräftat idag är att Nashville Stories röda med Jill Johnsson som affisch-namn är ett vin från USA men tappat i Italien. Det kanske också är vanligt men som jag inte sett tidigare. Ingen större skillnad från Simrishamnsviner iofs.
 

Poussard

Medlem
Det har jag väl inte skrivit? Jag undrar bara varför det är fejk? Det är väl inte speciellt ovanligt att viner tas fram på det sättet för systembolaget?
Jag vet inte, det är väl upp till var och en att göra sin egen bedömning men vad säger chatgpt: "Fejk produkter: Varor eller objekt som är kopior av originalprodukter men som inte håller samma kvalitet eller inte är producerade av originaltillverkaren." Skulle det kunna falla in på vinerna i fråga?
 

buteljen

Medlem
Jag vet inte, det är väl upp till var och en att göra sin egen bedömning men vad säger chatgpt: "Fejk produkter: Varor eller objekt som är kopior av originalprodukter men som inte håller samma kvalitet eller inte är producerade av originaltillverkaren." Skulle det kunna falla in på vinerna i fråga?
Men det är väl en orginalprodukt? Det är väl ett vin gjort på druvor klassade som Barolo DOCG, gjort av ett hyfsat anrikt kooperativ? Har svårt att se att det kan klassas som fejk. Men visst, som du skriver .. det är upp till var och en vad man vill kalla det.
 
Last edited:

Martinski

Medlem
Känns som att Wilderäng snurrar runt lite när han kommer in på skumpan. Vad menar han när han skriver att Moët är en "smaksatt blend" som förolämpar champagnefinsmakare?

'köp inte Moet, köp dompa istället för 2000kr mer'

Ok?

Känns mest som ett agg mot Moet, visst det finns bättre och roligare champagne i prisklassen men det är inte en dålig champagne.
 

Poussard

Medlem
Men det är väl en orginalprodukt? Det är väl ett vin gjort på druvor klassade som Barolo DOCG, gjort av ett hyfsat anrikt kooperativ? Har svårt att se att det kan klassas som fejk. Men visst, som du skriver .. det är upp till var och en vad man vill kalla det.
Författaren definierar ju faktiskt fejk i artikeln. Sen håller alla, kanske även jag, inte med om hans definition av fejk.
 

Martin F

Medlem
Det är intressant att det inte någonstans i artikeln finns en bedömning av själva vinet i fråga. Jag har inte prövat det och jag antar att det inte är superspännande men rimligen borde väl själva kvaliteten av vinet vara nummer 1 på prioriteringslistan? Det finns ju i andra änden massvis med viner med en fantastisk story, gulliga rankor i något solstekt land och en sympatisk vinbonde med tre sjuka katter bakom - fast vinet smakar fortfarande inte gott. Det blir lite Chateau vadå över det hela för den som (dessvärre) läst boken.
 

MartinBz

Medlem
Författaren definierar ju faktiskt fejk i artikeln. Sen håller alla, kanske även jag, inte med om hans definition av fejk.
Ja, den definitionen är ju ganska speciell. Det verkar vara en text skriven ganska mycket i affekt? Och jag anar att författaren har en annan uppfattning än jag om kvaliteten på viner som (kan) produceras av kooperativ.
 
Jag tror inte att han är någon speciellt vinintresserad person utan en gemen monopolkritiker, inget fel i att vara det, som vill hänga upp kritiken på någonting och hamnar lite snett.

Första gången jag förstod att huschampagnerna görs på köpta druvor trodde jag också att odlarchampagner var automatiskt bättre. Likaså kooperativ vs enskilda bönder. Att komma djupare än så är det väl ganska få som ens har ett intresse för, Wilderäng uppenbarligen inkluderad.

Fejk kanske mer är en känsla av att ha blivit lurad. Det ser ut som att det finns en specifik avsändare men egentligen står någon annan bakom.
 

JonasBo

Medlem
Det är intressant att det inte någonstans i artikeln finns en bedömning av själva vinet i fråga. Jag har inte prövat det och jag antar att det inte är superspännande men rimligen borde väl själva kvaliteten av vinet vara nummer 1 på prioriteringslistan? Det finns ju i andra änden massvis med viner med en fantastisk story, gulliga rankor i något solstekt land och en sympatisk vinbonde med tre sjuka katter bakom - fast vinet smakar fortfarande inte gott. Det blir lite Chateau vadå över det hela för den som (dessvärre) läst boken.
Jag har provat. Och flera tillfällen pga nyfikenheten. Försökte vara rätt öppensinnad, men för mig var doft och framför allt smak lång från många andra barolos som jag druckit. Även lågt prissatta barolo från Terre del Barolo,
Jag är öppen att prova igen.
 

buteljen

Medlem
Jag har provat. Och flera tillfällen pga nyfikenheten. Försökte vara rätt öppensinnad, men för mig var doft och framför allt smak lång från många andra barolos som jag druckit. Även lågt prissatta barolo från Terre del Barolo,
Jag är öppen att prova igen.
Så klart man provar vin man är nyfiken på, men varför provar du det vid flera tillfällen om du gillar andra Barolo bättre? Och varför prova det ytterligare fler gånger (speciellt om det är en beställd produkt från bolaget)? Det lär väl knappast förbättras? Finns ju så otroligt mycket andra viner att upptäcka 😊
 
Last edited:
Toppen