Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Peder

Medlem
Det är inte bara Bengt-Göran Kronstam som använder redaktionell text i SvD för att marknadsföra produkter tvivelaktigt som "Finare Vinare" uppmärksammade för någon vecka sedan: http://www.finewines.se/threads/kommentarer-till-kroenikor-i-olika-medier.368/page-49#post-92536

Nu är det dags för Alf Tumble på Dagens Nyheter att slänga ihop julklappstips och han rekommenderar då vinglas från Zalto som går att köpa på Gaston Vin. När man går in på Gaston Vin så finns det totalt 8 produkter man kan handla och av dessa produkter så är det Alf Tumbles vinväska och Tumbles nya vinbok som råkar finnas där. Så vipps så har Tumble använt redaktionell text i DN att marknadsföra produkter han själv har royaltys på. Fiffigt!

http://www.dn.se/mat-dryck/julklappstips-for-den-dryckesintresserade/

Alf Tumble.JPG

http://gastonvin.se/vi-gillar
Alf Tumble 2.JPG

Peder

Medlem
@ChristianB Jag skulle absolut köpa en FineWines-väska. Själv har jag Tumbles väska vilket är bra ibland, men däremot så är den inte speciellt bekväm då läderhandtagen skär in i handen när man bär sex flaskor som väger typ 10 kilo. Jag hade föredragit en axelväska eller en tygväska med skönare handtag när man går långa promenader till någon BYOB. :)

gbu-wine-6-bottle-bag-1.jpg
Weekend-Wine-Bag-300x300.jpg

kayaker

Cyklist
Jag har tre olika tygväskor av vilka två stycken är inköpta i Pauillac. Båda påminner om "Green Bag" ovan. Den tredje rymmer 9 flaskor och är inköpt i någon butik i Sickla köpkvarter. Ingen av dem har kostat över 100kr så 600 spänn för Tumbles väska känns som ett rövarpris.

Peder

Medlem
Nu är det dags för Alf Tumble på Dagens Nyheter att slänga ihop julklappstips och han rekommenderar då vinglas från Zalto som går att köpa på Gaston Vin. När man går in på Gaston Vin så finns det totalt 8 produkter man kan handla och av dessa produkter så är det Alf Tumbles vinväska och Tumbles nya vinbok som råkar finnas där. Så vipps så har Tumble använt redaktionell text i DN att marknadsföra produkter han själv har royaltys på. Fiffigt!

Jag fick svar från Tumble om att han i DN rekommenderar i redaktionell text en butik som säljer 8 produkter, varav 2 är är Tumbles egna varumärken. Hans svar är att även om Systembolaget skulle sälja hans bok och väska så skulle han rekommendera viner från dem.

Lite konstig tolkning från Herr Tumble. Själv kan jag tycka att hade han valt att bara rekommendera vinglasen utan att länka till denna butik som säljer hans grejer så hade det varit helt i sin ordning rent journalistiskt, kanske han har en bakgrund från Allt om vin-redaktionen. :)

upload_2015-12-13_17-6-57.png

Vino fino

Medlem
Lite konstig tolkning från Herr Tumble. Själv kan jag tycka att hade han valt att bara rekommendera vinglasen utan att länka till denna butik som säljer hans grejer så hade det varit helt i sin ordning rent journalistiskt, kanske han har en bakgrund från Allt om vin-redaktionen. :)
Goddag yxskaft. Mycket märkligt svar.

Men Tumble har som du är inne på fått denna rungande introduktion av Håkan Larsson:
Alf Tumble står främst i ledet i den nya generation vinskribenter som tar över efterhand som undertecknad och generationskamraterna ställer glasen på hyllan.

Så då förstår vi vad vi har att vänta oss och vilken kultur som Tumble passar in i. Inte "vinskribenter" som Larsson påstår, "vinjournalism" eller "experter". Nä--- i den normala världen kallas detta marknadsföring. Svedalas vinskribenter är inte skribenter, de jobbar huvudsakligen med marknadsföring åt leverantörerna eller sina sidoprojekt. Ibland sker det öppet, ofta förtäckt.

Keen

slan
Ingen kan ju anklaga honom för att inte vara konsekvens.

Är ju även ett av hans julklappstips.

"Ett riktigt radarpar när gästerna är många, det ena vitt och det andra rött. Snyggt förpackade, sensationellt prisvärda. Kostar inte mycket mer än ett hyggligt boxvin, men får gästerna att tro att de är på guldkrog. Och skruvkapsylen gör att öppnandet går som en dans kring granen."

Notera att det inte är många ord om hur vinet faktiskt smakar! :D
Är den där texten från i år? Vill minnas att den förekommit, i mer eller mindre exakta ordalag, tidigare när han skrivit om skiten. Föga förvånande i så fall.

Grand Alberone är bara tragiskt på så många nivåer. Man kan se Systembolaget extremt vinklade beställning framför sig... "Amaroneliknande vin under 100 kr med amaroneliknande namn. Helst sött och starkt och med poäng från godtycklig mindre nogräknad vintidning". Suck.

Oväntat att det säljs av samma importör som saluför BGKs ClaudeVal-skräp...

Mattias Schyberg

Administratör
Vem är sugen på att köpa vin från Rudy's vinkällare? Inte jag i alla fall, detta även om de påstås vara äkta. På sätt och vis så hade jag hellre köpt en fejkad flaska i så fall bara för att se om vinet ändå är av någorlunda kvalitet, men vem vet, hans förfalskningar kan ju mycket väl få samlarvärde oavsett. "Titta vad jag har - en äkta Rudy!", typ. :D

http://www.decanter.com/wine-news/authentic-rudy-kurniawan-wines-up-for-auction-283401/
Det verkar inte som att det blir så lätt att få tag på Rudys kopior längre. Se här hur flaskorna förstörs helt i onödan. :(

http://www.decanter.com/wine-news/hundreds-of-rudy-kurniawan-counterfeit-wines-destroyed-285397/

ChristianB

DipWSET
Grand Alberone är bara tragiskt på så många nivåer. Man kan se Systembolaget extremt vinklade beställning framför sig... "Amaroneliknande vin under 100 kr med amaroneliknande namn. Helst sött och starkt och med poäng från godtycklig mindre nogräknad vintidning". Suck.
Just det här vinet har dock kvalat från beställningssortimentet till många butiker. Lösningen för importören är att få med ord som "Fynd!", "trälåda", "beställ här eller på www.systembolaget.se" och valfria andra superlativ. Mycket mer behövs typ inte...

Att det säljs av samma importör som har Claude Val betyder nog mest att de knäckt koden för att sälja vin till Svennebanan. :) Däremot kan man ju undra om det är BGK som själv står för superlativen till båda vinerna... Det väcker ju vissa tankar om vad som går rätt och riktigt till.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Konstaterar att ordet "Naturvin" tagit sig in i svenska språkrådets nyordsdlista.
Vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till detta.

Naturvin

Vin som tillverkas med så liten inverkan som möjligt, till exempel med obesprutade druvor och naturlig vildjäst och utan tillsatser och filtrering.

Nyord 2015

Mattias Schyberg

Administratör
Konstaterar att ordet "Naturvin" tagit sig in i svenska språkrådets nyordsdlista.
Vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till detta.

Naturvin

Vin som tillverkas med så liten inverkan som möjligt, till exempel med obesprutade druvor och naturlig vildjäst och utan tillsatser och filtrering.

Nyord 2015
"Naturvin" i all ära, bättre än "klittra" i alla fall. :)

Toppen