LarsW
Medlem
Ska återkomma med omdöme då jag beställt en halvflaska av Le Reviseur Fine Petite Champagne XO.Jag vet inte, om jag kan hålla med dig. Le Reviseur Fine Petite Champagne XO fick samma poäng som Delamain Pale & Dry XO hos tromsocognacclub.com/ och de har provat ganska många olika cognacsorter. Tror att det är mycket prestige och renomme inblandad när man snackar om cognac. De flesta tror att desto dyrare cognac desto godare blir det. Men så enkelt är det inte.
Samma sak gällande ålder. Inte alls säker att cognacen per automatik är alltid godare än lite yngre versionen.
Synd att det är så svårt att hitta en källa på nätet som har rangordnat det mesta av cognac som finns, seriöst.
Blir mer sällan numera jag dricker brun sprit. Var en period för 10-15 år sen då jag prövade ganska mycket cognac, då den fortfarande var billig i Norge av nån orsak. De har alltid vart keen på cognac där, är ju flera av de stora producenterna som är norskättade i Cognac. Personligen märkte jag fort att jag tyckte bättre om lite torrare cognac och fick styra undan de större märkena.
Fastnade till slut för Delamain och AE Dor. Blev senare mest Delamin då de är betydligt billigare åsså är det kul med årgångs-cognac som dessutom är jäsiken så god....