SV: Livets Goda/Armand de Brignac
Jos skrev:
Ja det är ju lite pinsamt av mig med en gyllene regel som innebär att jag gärna provsmakar innan jag dömer ett vin..
Saken är ju den att regeln inte är fel, om den upprätthålls med måtta. Men du predikar den så fanatiskt att det blir bisarrt och pådyvlar andra den till en grad där du kastar ut pikar så fort inte andra följer den så som du vill att de skall. Jag har stött på medlemmar ur grupper som av samhället brukar betraktas som extrema och fanatiska i sina åsikter som ändå presenterar dem trevligare än du gör. Detta inkluderar, men gäller inte enbart, Jehovas Vittnen, vars uppfattning jag för övrigt i över huvud taget inte delar om något.
Du tycks, som jag sagt förut, tro att inte allmän teoretisk kunskap om vad som är bra vin kan leda till att man kan känna till vad som är det bättre av två viner utan att ha provat. Enligt den principen kan jag givetvis inte veta om Sine Qua Non är bättre än Castillo de Gredos, eftersom jag inte provat någotdera. Nu är väl exemplet att ta i, men tankemönstret som du uppvisar pekar ditåt.
Annars medger jag att jag är bitter och långsint. Alla de veckorna som gått sedan du försökte klämma dit mig i den tråden så har ingen annan tanke cirkulerat i mitt huvud än hur jag skall få till en gruvlig hämnd på dig, din jävel. Det har ockuperat mig dag och natt, och jag har planerat hämnden 24/7. ;D
Ärligt talat, det verkar som du läser allt jag skriver genom glasögonen av en övertygelse att allt jag skriver där min åsikt inte är i linje med din är ett försök att hämnas. På något annat sätt kan jag inte tolka din reaktion på mitt första inlägg. Där fanns inget annat än att jag inte höll med dig i sak. Parantesen "(som Jos redan säkert kunnat räkna ut att jag skulle tycka)" var inget mer än det den bokstavligen sa, att du nog kunde ana min åsikt. Alltså, inget nedlåtande där, till skillnad ifrån "patetisk jantelagsväktare" i mitt efterföljande inlägg, då du redan satt igång igen. Men om jag tappade dig tidigt kan jag förstå att fantasin spinnade iväg. Speciellt för en sådan som du. De som har negativa motivationer i stil med ett behov att klämma dit andra brukar i regel tro att alla andra fungerar likadant.
Nåväl, jag har väl varit sur på både dig och Bubblaren någon gång efter grälet, men denna gång var inte än sådan. Neutrala personer kan nog se att det var du och inte jag som återstartade personangreppen här.
Notera även att jag är långt ifrån den champagnekännare som är mest upprörd över AdB här i tråden eller generellt, då jag som sagt inte alls är upprörd. Däremot pekar alla omdömen mot att kvaliteten långt understiger DP och alltså även CdM och CdA. Jag tror även att 95 p är alldeles för mycket för AdB, men alldeles för lite för CdA 1995.
Jag delar väl SUPRAs uppfattning såtillvida att jag inte är särskilt sugen på att testa AdB, men att det skulle väl vara intressant utifrån perspektivet att jag vill ha lite kött på benen när jag diskuterar vinet. I praktiken skulle jag antagligen kunna ge AdB allt ifrån 70 till 90 p, vilket är ett mycket stort spann, vilket innebär att jag inte har stor precision i min tro om vad AdB kommer ligga. Jag tror säkert att AdB kan vara OK, men som J.S. skrev är OK lite för dåligt för 3000.
Egentligen tror jag att AdB väcker avsky för att det gör anspråk på att vara något det inte är (en bättre prestigechampagne). Det är inte det att det inte finns sämre, vilket det förstås gör, utan det handlar om vilka löften det sviker. Och att svika löften om kvalitet tycks känsligt bland kännare. Se bara på standard-Moët. Jag kan utan problem hitta bubbel i 60-70 och även 100-kronorsklassen som är mycket sämre. Ändå har dessa inte tagit emot lika mycket agg ifrån champagnekännare, förmodligen därför att de, eftersom de är billiga och inte räknas som äkta champagne, inte underförstått utlovar någonting.