StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det var ett spektakulärt vinÄr priserna så illa i Japan? HRM Rex Goliath Giant 47 Pound Roaster har ett snittpris på winesearcher på €4,5
Iaf på vissa nivåer
Ridge Lytton Springs går i Japan loss på knappt 700 spänn putellen då de släpps här. Protektionsism
Att köpa vin i Japan är som att köpa Brittisk öl i Frankrike . . . Bara dyrt.
Så, jag överimporterar varje gång jag reser mellan.
Betalar hårresande ~8 kr per flaska jag tar genom tullen till Japan (utöver min generösa gratisgräns om 3 fl vin).
Har tränat kendo med Finansministeriets salta killar flera ggr, och vi hamnar alltid (under träningarnas efterfester) i diskussioner om VAD som är fel med Japans skattelagstiftning... En burk öl (0,5 L, standard, lager, starköl) kostar nästan 25kr i butik... Därför har det i Japan fötts en "avart" som är maltfri öl. Smakar "mnjaeuuhywa" men kostar ca 13kr burken istället. Personligen köper/dricker jag dem aldrig, mer än som avskräckande exempel på överstatlig inblandning (då jag har gäster från främmande länder som tex Swä). Särskilt gäster från Swärje!
Snart kanske vi i Japan får bekanta oss med ett slags icke-druvat vin också? Skulle inte förvåna mig. Men då vinkonsumtionen i Japan håller sig under 3 fl/capita per år (!) så är det sannolikt inte en prioriterad skatteinkomst för japanska staten vad gäller försäljningen, men då man gärna skyddar inhemska produktionen av Saké och Shouchu, så... (Handlar du i Japan risvin, Nihonshu (saké), direkt från producenten I HANS HUS, så slipper alla inblandade i affären all beskattning. Vore ngt för Brännlands Cider och Swänska Regäringen att fundera över!) @brännladscider
I all ärlighetens namn:
De fåtalet japanska vinälskare jag lärt känna hitintills är antingen töntnördar modell "gumendtjdjdjduuu" eller ÄLSKAR vin (=drömmen om Europa) men kan ingenting. Klarar inte ens av att blint skilja mellan en Chardonnay och en Zinfandel. Men, några av de skarpaste sommelierer jag någonsin stött på finns i Tokyo! Go figure!
Pris - prestanda ...
Last edited: