Mattias Schyberg
Administratör
@Per Karlsson på BKWine har skrivit en mycket bra och välskriven artikel om Systembolagets bristande sortiment. Strukturerat och objektivt presenterat dessutom, samt med bra sammanställda exempel. Bra jobbat, Per!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
@Per Karlsson på BKWine har skrivit en mycket bra och välskriven artikel om Systembolagets bristande sortiment. Strukturerat och objektivt presenterat dessutom, samt med bra sammanställda exempel. Bra jobbat, Per!
Gå gärna in i kommentatorsfältet till artikeln och läs. Det har blommat ut en riktigt rolig debatt!@Per Karlsson på BKWine har skrivit en mycket bra och välskriven artikel om Systembolagets bristande sortiment. Strukturerat och objektivt presenterat dessutom, samt med bra sammanställda exempel. Bra jobbat, Per!
Rätt besvärlig diskussion... Monopolkramarna framför egentligen inga argument utan hetsar mest upp sig med de vanliga fraserna, medan den andra sidan trött får försvara sina fakta, om och om igen. Intressant att se hur djupgående tron på SB är dock, även om det påpekas att de flesta är liknöjda med sortimentet och INTE uppdraget. Sist jag såg några siffror på det var det ca 80% som var nöjda med Systembolagets existens, men bara 20% av dessa (16% av de tillfrågade alltså) anförde hälsoaspekten som skäl. Övriga baserade sina åsikter på andra faktorer.Gå gärna in i kommentatorsfältet till artikeln och läs. Det har blommat ut en riktigt rolig debatt!
Här hos oss är vi nog ganska överens om Systembolagets brister, men vi har inte lyckats få till en dialog med Ulf eller någon annan högt uppsatt på bolaget ännu. Jag vet inte varför, men möjligen så hade vi behövt raljera mindre och föra diskussionen mer sakligt för att väcka debatt-vänlig uppmärksamhet? Bevisligen så är det fullt möjligt att få till en dialog med rätt retorik...Ulf Sjödin upprepar mantrat från Kungsträdgården, halvsanningar och en hel del direkt vilseledande babbel, både vad gäller sortiment och uppdrag. De flesta brister han ser hos andra är just de brister som SB uppvisar, vilket bara bevisar den navelskådande paranoian som råder på HK. Ingen på HK har jobbat med alkoholhaltiga drycker i verkligheten på en fri marknad. Och de är livrädda för att tvingas tjäna sitt uppehälle i verkligheten som de flesta av oss andra gör.
Den som är läskunnig (vilket de låtsas inte vara i Kungsträdgården) rekommenderas kolla monopolen i Quebec och Pennsylvania och se hur de klarar sortiment och uppdrag.
Om jag hade varit totalansvarig för vinsortimentet eller för den delen kategoriansvarig på Bolaget hade jag som sann vinentusiast skämts ögonen ur mig. Och jag hade försvarat mig med andra argument.
SV: Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget
Hej på er!
Jag har inte varit inne här på en vecka eftersom vädret varit lite för bra för internet, men jag vill tacka för alla uppmuntrande ord. Självklart tar jag med mig allt jag läser här till mitt nya jobb. Det är ju i allmänhet kritikerna snarare än anhängarna som hjälper till att utveckla en verksamhet.
Nu går jag ut i solen igen
Stackars vinälskande engelsmän!Jag kom hem till Sverige efter att ha lärt mig tycka om vin i andra länder och slogs av två saker: hur stark ställning monopolet fortfarande har, och hur pass mycket som ändå har hänt i positiv bemärkelse, på grund av, och sedan, det svenska EU-inträdet. Något att fundera över för alla vinälskande brexit-lovers out there.
Du lyfter en väldigt sann poäng här, om än ganska oviktig i sammanhanget. Förr när jag provade uteslutande vin på bolaget, via exempelvis munskänkarna, så var det ofta klart mycket lättare att gissa rätt i blindprovningar i jämförelse med numera när inköpsstället varierar oerhört mycket mer och vinvärlden även innefattar nya världen på riktigt (NV kunde visserligen dyka upp, men mest som syltiga eller generiska massproduktionsviner som fanns med för att skratta åt, typ). Nu överdriver jag möjligtvis en aning, men det kändes lite så vill jag minnas. Det har dock blivit klart bättre med åren. Man fick ju dessutom snabbt lära sig vilka viner som var typiska för sin stil och just de vinerna tenderar ofta att dyka upp i diverse vintävlingar och tentor. Den som vill klara sig bra inom föreningen bör därför studera bolagets sortiment och gärna de viner som har fått utmärkelsen att de är druv/regionstypiska i exempelvis tidningen Munskänken.Det mest roliga beviset för monopolets begränsande och likriktande funktion på vinutbudet i Sverige var hur omåttligt populär blindprovning som sport var och hur träffsäkra alla munskänkar var, även i helblinda (och då menar jag inte Hans Artberg-style med att blunda när man häller upp från flaskan) provningar, ner på att helblint kunna gissa rätt på producent och vingårdsläge. Något som är närmast omöjligt för vanliga dödliga i ett läge där utbudet är så pass obegränsat som det är på friare jaktmarker. Här får någon sensorisk zenmästare gärna ge mig mothugg
Du lyfter en väldigt sann poäng här, om än ganska oviktig i sammanhanget.
Munskänkarna (som blinddiskussionen rör) leker mycket "gissa rätt vin" även i deras betygssystem. Att plocka rätt vinstil och analysera adekvat med en rimlig smaknot ger inga poäng, däremot ger gissandet fina utmärkelser. En svaghet i systemet.À propos blindprovning. Jag tycker vi bör skilja på försöken att "pricka" vinerna och uppgiften att bestämma typen.
Enbart det senare uppfattar jag som professionellt (samtidigt som inköpsstället här också spelar mindre roll). Det första är mer lek & sport.
WSET for life.Att plocka rätt vinstil och analysera adekvat med en rimlig smaknot ger inga poäng, däremot ger gissandet fina utmärkelser. En svaghet i systemet