Vilken underbar och genomodlad och egenUPPLEVD replik på en kanske lite mindre genomtänkt för-pre-replik.
Systemet = Nordkorea i hårigt oskyldiga bomullskläder och FULASTE frisyren... Kan bara hålla med.
Varje dag i mitt liv i Japan så fascineras jag över hur hålet-i-väggen-alko-butiken med standard 14 japanska ölsorter (3 av respektive Kirin, Asahi, Sapporo och Ebisu med ytterligare
2 independent brews), 16 saké och 40 sorters shochu fortfarande har över 250 kvalitetsviner varur bara en eller två sorter återfinns i "Världens B***a Sortiment" i Nord-Swärje-Korea. Eller att jag i vilken butik som helst i Yokohama kan plocka hem en 8-flskors vinprovning av kvalitetsviner från 90-talet, 8-flaskors vertikala provningar med LaTache eller DRC Richebourg. I en butik som ligger nära 20 minuters promenad från där jag bor återfinns BÅDE Queens' och Elvis Presley's viner samtidigt med 12 viner från Bandol och 80-tal, La Chapelle från 27 årgångar (!) och ena långväggen med ca 50/50 shouchu och saké (ca 500 olika.)
Har inte en enda dag i Japan känt att Systemets
ickeexistens här, (trots avsaknad av tomte-snyft-reklam eller ens någon form av representation av varken uppsötade boxar eller sekunda Amarone - som ju egentligen inte ens existerar på marknaden här...) på något vis bidragit till alkoholism bland mina grannar eller i mitt när-samhälle. Jag kan inte heller lista ut HUR Systemets insamlade statistik (i samklang med Japans dryckes- och alkoholistrelaterade statistik på något minsta vis) skulle kunna motivera ett införande av SYSTEMET här. För en lekman som jag så pekar ju statistiken snarare mot ÖKADE alkoholskador om man skulle införa Systemet här...
OCH HUR I HELWITTE GÖR DET SYSTEMET TILL VÄRLDENS BÄSTA ? ? ?
Och HUR törs de fortsätta kalla sig Världens Bästa System trots att det fullkomligt saknas relevanta data för att underhålla en sådan åsikt?
- Utbud? -nej.
- Alkoholskadeprevention? -nej.
- Servicenivå? -nej.
Och tänk på vad som händer ett Vällingproducerande företag som skriker på barrikaderna att deras välling är det BÄSTA som någonsin hänt Nestle i Afrika? Eller hur ett Amerikanskt företag skryter över hur deras ammunition är så PRECISIONSBÄST, veckan efter tragiken i Columbine?
Under Lunchen idag föreslog min bordsgranne att det har att göra med att svenskar evt kanske dricker
EN GNUTTA MER alkohol än Japaner (statistiken ljuger, eller???), men i så fall på ett sätt som skapar
mer elände (ssk på lördagar), samtidigt som japaner är annorlunda och essentiellt areligiösa...
(Moi
no comprendo.)
Om man ser på per-capita-konsumtion av alkohol, så har Japan i modern tid legat över Sverige och svenskarnas alkoholkonsumtion (trots att Japan har drygt 10% alkoholallergiker som pga ett medärvda genfel producerar Antabus-liknande effekter vid alkoholintag), med i princip samma andel alkoholister som i Sverige. Men, man har i Japan klarat sig avsevärt bättre ur aspekterna: FRIHET, samhälleliga alkoholkostnader och alkoholrelaterat våld. Jämförelsevis så har Sverige att räkna in avsevärt
fler kristna, en något lägre per-capita-alkoholkonsumtion och en one-of-a-kind pan-europeiskt PERVERS alkohollagstiftning trots att samhället ur alla väsentliga aspekter (utom möjligtvis geografisk repatriering)
per se närmat sig Medelhavet ur alla aspekter sedan 60-talet.
...och, jomenHUWWA, till skillnad mot
@grappa njuter jag uppenbarligen hård-kåt-mumpa av att shoppa loss i 50 olika butiker med olika utbud i Yokohama (respektive de shopars utbud som finns uppradade i KATAGANA på Internet - så inte ssk svårt nyttja en japansk sökmaskin för att hitta PRECIS det jag vill ha om jag nu inte hellre går pot-luck-shopping.) Och att ha möjligheten att fingra på ALLA flaskor av ALLA årgångar av ALLA världens kvalitetsviner appellerar till mig och min känsla av hur jag föredrar att leva mitt liv.
För en ignorant räcker kanske tre sorters öl, ett rött, ett vitt och ett druvdestillat hela vägen till graven.
Men, jag är kräääsnare än så.
Yag menar, bara en sådan sak som att jag i Yokohama kan gå en shoppingrunda och komma hem med en 20-flaskors vinprovning med Washingtonsk PN eller en 10-flaskors provning av 1976 Mosel Riesling Auslese... Inte i någon dimension av alla teoretiska universa är DETTA möjligt med det självutnämnda "Världens Bästa Systembolaget".
Längtar redan mot nästa shoppingtur i Yokohama där jag slipper begränsningen i Systemets utbud. Men, som expatrierad så kan man ju bara förvänta sig honung i mjölken och guld på gatorna. ....eller ett ok och oförutsägbart REJÄLT utbud i de affärer man handlar vin i. I love my life here, och tycker egentligen bara synd om Sverige ur denna aspekten. (Sverige har andra bra sidor.
Mer IKEA, Volvo och Brea och samtidigt
mindre dagis, Bullerbyn och Systemet...).
För övrigt önskar jag att Kartago skall förstöras, liksom Systembolaget!