Äntligen helg! (Missade först att jag var utloggad och försökte hitta citera knappen. När den inte fans trodde jag först jag blivit utslängd från forumet
!)
Tyvärr håller jag inte med om ditt komplexitetsargument. Det finns en gigantisk mängd komplexa sammanhang som bevistas efter många års forskning i historien. Så komplexiteten är inget bevis på avsaknad av koppling.
Jag tror definitivt att om jag hade varit politiker så hade jag uppskattat att ha kontrollmöjligheten som ett monopol innebär och risken med att ta bort det är givetvis avskräckande. Med det sagt så skall man givetvis ha goda skäl för att ha en funktion men man bör ha förståelse för att de gärna vill se övertygande argument för sin trygghet och givetvis för att nykterhetsrörelsen är en politisk faktor i åtminstone delar av landet. Ni begär mycket av personer om ni vill att de skall begå politiska självmord.
Vad gäller utbudet så är jag lite ställd. Jag har bott i Boston USA i ett par år, Wellington Nya Zeeland 6 månader, London till och från i korta perioder och besökt Köpenhamn en uppsjö tillfällen ofta i syfte att handla vin. Min åsikt är att Göteborg har överlägset bäst utbud av dessa platser! (Men det är en åsikt.) Detta bygger på att jag personligen värderar min tid högt så jag vill ha så mycket som möjligt på ett ställe, är helt enkelt inte intresserad av att åka till 5 ställen men kan tänka mig att åka lite längre bara utbudet på platsen är bra. Jag tittar dessutom bortanför det snäva vinintresset och kollar även på tex öl. Här är ju hela Danmark ett svart hål. Det är inte konstigt att våra diskussioner blir lite otydliga eftersom vi inte utgår från definitioner och mätningar och uppenbarligen har vi väldigt olika uppfattningar vad som är ett bra utbud.
Ett bra utbud (för mig och därmed en åsikt) skall uppfylla: i) allt samlat på en plats, ii) ett bra utbud på vin, öl, whiskey med mera för all smakinriktningar, iii) ha hyfsade priser. Delas denna åsikt av majoriteten Svenskar? Ingen aning! Delar majoriteten svenskar synen (som verkar vara dominerande på detta forum) att Danmarks utbud på alkoholhaltiga drycker är bättre? Gissar att öl blir en avgörande faktor och att svaret blir tvärt nej! Delar majoriteten svenskar synen att Danmarks utbud på vin drycker är bättre? Nu kanske det börjar finnas en lite större mängd som tycker så även om min högst privata gallup på jobbet gav ett rungande Nej för h-e! (4 personer av 5 tyckte inte att Köpenhamns utbud är bättre.)
Många framför Danmark som ett exempel för bra utbud, någon hade kommentaren så bra på halva folkmängden. Detta är ju helt fel parameter. Det är densiteten som är avgörande inte folkmängden (apropå att ha åsikter istället för genomtänkta argument) och Kph har exvis dubbelt så hög som Sthlm, Danmark har 5 ggr så hög som Sverige. Givetvis är befolkningsdensiteten på landsnivå orättvis pga norrland så en bättre jämförelse kan nog ges genom att titta på halva Sverige och nästan samma mängd. Nämnder detta bara för att visa på svårigheten att få fram bra rättvisande parametrar.