Det är inte monopolet som sådant som är frågan för mig.@anders, om du nu tycker att Systembolaget är så bra, vill ha fler statliga monopol i Sverige? Om du inte har något principiellt mot statliga detaljhandelsmonopol finns det massor av kandidater.
Den som kan övertyga mig om att det finns ekonomiska förutsättningar för en modell som är bättre kommer jag inte ha några att sträcka handen till och säga "låter som en lysande idé!".
Det jag vänder mig mot REJÄLT är alla fantastiska föreställningar om att bara SB försvinner så kommer det att bli oändligt mycket bättre.
Som jag i ett antal inlägg har kunnat visa saknas det dock en analys av hur det verkligen kommer att bli.
Ta reklamradion som jag anser ligger närmast till hands.
Vi har fortfarande samma kommunistfäste på SR och det enda alternativet vi har är stendum reklamradio som vevar samma spellista år ut och år in.
Faller SB så är det i stort sett där vi kommer att hamna enligt min mening.
Jag förutspår att apoteken kommer att gå i samma riktning med konsolideringar och konkurser.
Det blir kanske något bättre än före avregleringen men inte mycket...
Flygets avreglering är inte så jämförbar då marginalerna där var enorma tidigare och det kunde användas till att kapa priser och fortfarande göra vinst.
De marginalerna finns inte i vinförsäljning.