Igår gjorde jag det man aldrig bör göra, dvs gå till Monopolet och spontanhandla. Hur dum får man bli. Hur tänkte jag här?
Jag har drygt hundra pavor i mellanlagring på gångavstånd men jag ville ändå låta dessa vara ifred och var på jakt efter något till kvällens middag. Lite välhängd kossa och sauce choron— borde inte vara så svårt?
I butiken fanns fem Bdx’er över 150 kr. Tänkte också ta med en italienare, vilket kanske inte är helt schysst med tanke på maten, men jag var på en provning med Felsina för ett tag sedan och ville kolla om de var lika sura i verkligheten som de var den kvällen. Tryckte också ned extra mycket reducerad tomat i såsen bara för att blidka den där förbaskade "jag smakar alltid tomatbuske"-Chiantin.
Slutsats 1: det fasta och det tillfälliga sortimentet i en normal butik är katastrofalt och gör Monopolets skryt om “väl utvalt, blindprovat, bäst i sin kategori” skrattretande ihåligt
Slutsats 2: “fynd” i Monopolets sortiment (om vi bortser från DRC och andra avarter)
beror på slump, inte på aktivt val från de som bestämmer sortimentet. Jag har aldrig druckit ett “fynd” i nyligen lanserade viner, bara hittat fynd då det har kommit ut en ny årgång av ett redan inkvalat vin som råkat bli briljant i en specifik årgång. Dvs helt utan inköpsavdelningens förtjänst
Slutsats 3: ingen nyhet för de flesta men herregud, alla stackars svenska vinälskare, köp ett ordentligt lager av bra viner från europeiska handlare så att ni inte riskerar utsättas för hemskheten där Monopolets inköpare styr det ni ska dricka vid ett givet ögonblick
2006 Capbern Gasqueton: lite snipig röd frukt, gammal källare, en knapp matsked cederträ. 199 spänn? Seriöst??
84 p
2012 Felsina Berdarenga CC: lite körsbär, lite björnklister, en tesked mynta. Mjäääk.
85 p
Vilka nedköp. Vilken tragedi. Inget vin matchade direkt maten men Bdx’en klarade ändå knappt godkänt. Italienaren lika omöjlig som vanligt när det inte är italiensk mat. Gud vad deprimerande.