This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Håller med, men jag vill ha mer än en handfull av varje region. Det blir en stor butik, men om det bara skall finnas en kedja på grund av monopol, så lär det behövas ett helt köpcenter i vilket fall som helst!Jag ser både överrepresentation (framför allt Italien), underrepresentation (i princip allt som inte inköpsavdelningen fattar), och dåliga representanter (för respektive distrikt) i de traditionella områdena.
Sen är ju Bolaget hopplöst efter när det gäller vad som händer i vinvärlden. Vad hände med allt roligt från Sydafrika, Sydamerika, USA? Osv, osv.
En vinbutik bör som minimum ha åtminstone 4 mycket bra representanter per druvsort/stil över 150 kr från de etablerade distrikten, och 2 mycket bra representanter från de nya heta områden eller vinstilar, och gärna 1 mycket bra representant från helt "okända" områden eller stilar.
Och, sist men inte minst, begränsa. Ett "bra" sortiment innebär inte 44 röda Rioja eller 50 Amarone i en butik! Det räcker med 4 Rioja och högst två av den där förbannade Amaronen. Vi vill ha en handfull bra representanter, från hela världen, inte många halvtaskiga representanter från inköpsavdelningens märkliga fetischområden!
Jag tänkte mer på minimisortiment, exempelvis i Åmål. Där det bor mer folk finns det absolut utrymme att fylla på. Bara det inte blir några perversa vurmanden för några få regioner....Håller med, men jag vill ha mer än en handfull av varje region. Det blir en stor butik, men om det bara skall finnas en kedja på grund av monopol, så lär det behövas ett helt köpcenter i vilket fall som helst!
Då är jag med dig!Jag tänkte mer på minimisortiment, exempelvis i Åmål. Där det bor mer folk finns det absolut utrymme att fylla på. Bara det inte blir några perversa vurmanden för några få regioner....
Ibland funderar jag på var inköparna semestrar och vad de gör därnere. Skytteltrafik till Venetien? Piemonte? Just saying....
Det här faller nog på den nya sortimentsmodellen att det som efterfrågas ska in. Man har i generella ordalag gjort Svennebanan till inköpare och då får man också det sortiment man förtjänar! Detta späs ytterligare på genom trendanalyser som säger att vissa viner är mer efterfrågade än andra, så då lanseras några extra märken av samma stil för att "det är vad kunden vill ha och det måste vi följa!"Och, sist men inte minst, begränsa. Ett "bra" sortiment innebär inte 44 röda Rioja eller 50 Amarone i en butik! Det räcker med 4 Rioja och högst två av den där förbannade Amaronen. Vi vill ha en handfull bra representanter, från hela världen, inte många halvtaskiga representanter från inköpsavdelningens märkliga fetischområden!
Jo, fast "efterfrågan" enligt Bolaget är en sanning med modifikation. Som vi varit inne på tidigare, det är inköp som väljer tillfälliga lanseringar och därmed också indirekt vad som hamnar i fasta sortimentet.Först, ursäkta för dubbelinlägg, men det blev lite rörigt...
Det här faller nog på den nya sortimentsmodellen att det som efterfrågas ska in. Man har i generella ordalag gjort Svennebanan till inköpare och då får man också det sortiment man förtjänar! Detta späs ytterligare på genom trendanalyser som säger att vissa viner är mer efterfrågade än andra, så då lanseras några extra märken av samma stil för att "det är vad kunden vill ha och det måste vi följa!"
Men undrar om inte Kungsholmstorg är något bättre (mindre dålig) än Sveavägen och Vasagatan. Det ser ut som att Kungsholmstorg åtminstone får in en del av småpartier och då finns det ju en viss chans att någon gång kunna bli lite överraskad . Utan småpartier så blir det bara standard-sortimentet och det är som vi vet inte särskilt kulButiken på kungsholmstorg verkar vara av samma storlek som "mina" två.
Det här är ju modellen som alla företag arbetar efter, med skillnaden att alla vanliga företag försöker ligga lite före och förutse nästa stora grej. Jag kan ju mycket väl ha fel, men mitt intryck är att SB låter det ta för stor plats vad kunderna efterfrågar, som ett slags kompromiss för att få behålla monopolet. I teorin är det ju en bra idé att sälja det som kunderna vill ha. Däremot blir det lite konstigt i praktiken att A) Sälja det under lång tid och fortsätta ta in vad som helst som kvalar in från BS, samt B) Inte ta hänsyn till att bredden i sortimentet urholkas och butikerna likriktas mot en och samma trend. Det blir som en ond cirkel liksom! Man säljer ett slags vin för att folk efterfrågar det, sedan säljer man mer av samma typ för att det är det enda som erbjuds till kunderna.Lennart Agén, presschef på Systembolaget, säger att offertkraven baseras på trender och vad kunderna efterfrågar. Han har svårt att se nåt annat sätt att arbeta.
Man kan ju också önska att vårt kära monopol kunde öppna upp möjligheten för små entusiastbutiker med fokus på specialområden trots att det i grund och botten är i bolagets regi rent ägarmässigt. Åtminstone så borde detta kunna funka i våra större städer, där det mest troligt finns en tillräckligt stor målgrupp. Varför måste alla butiker rikta sig till alla utan de mest intresserade som värsta DDR-samhället, när man kan ha mindre butiker, som ägs av monopolet, men som riktar sig till en smalare målgrupp?Det här är ju modellen som alla företag arbetar efter, med skillnaden att alla vanliga företag försöker ligga lite före och förutse nästa stora grej. Jag kan ju mycket väl ha fel, men mitt intryck är att SB låter det ta för stor plats vad kunderna efterfrågar, som ett slags kompromiss för att få behålla monopolet. I teorin är det ju en bra idé att sälja det som kunderna vill ha. Däremot blir det lite konstigt i praktiken att A) Sälja det under lång tid och fortsätta ta in vad som helst som kvalar in från BS, samt B) Inte ta hänsyn till att bredden i sortimentet urholkas och butikerna likriktas mot en och samma trend. Det blir som en ond cirkel liksom! Man säljer ett slags vin för att folk efterfrågar det, sedan säljer man mer av samma typ för att det är det enda som erbjuds till kunderna.
Jag skulle vilja se ett större ansvar för enskild butik att behålla bredden i sortimentet. Det går kanske att styra med vissa riktlinjer ("Max 3 Amarone för XY kr", osv) men jag förstår också att i nuvarande situation så skulle SB aldrig lita på att det finns kompetens nog att göra det. Man hävdar ända in i kaklet att "SB är inte som andra butiker", så då får man heller inte driva verksamheten som en vanlig butik och se till att sortimentet är funktionellt.
Jo, det behöver städas en aning. Skall se till att det blir gjort under dagen.Blev mycket prat om bolagets för- och nackdelar i den här tråden. Kanske borde brytas ut till en egen eller flyttas till någon annan tråd i ämnet exempelvis http://www.finewines.se/threads/mon...ha-det-eller-ej-foerdelar-och-nackdelar.3038/
Ping @Mattias S