Nope, det var inte det jag sade. Du feltolkar och missförstår; att inte lagerhålla samtliga varor i ordinarie sortiment är med allra största sannolikhet en fråga om platsbrist. Ta bara butiken jag jobbar i som exempel, vi har fler än de flesta men fortfarande bara 2500 av ca 5000 ordinarie artiklar (SBs eget sortiment). De 12000 artiklar som förs i beställningssortimentet är tillgängliga för att leverantörerna har valt det som sin "marknadsplats". Att de säljs av SB styrs enbart av att det är SB som är ensam försäljare av alkohol.
Huruvida Dustin tillämpar samma princip låter jag vara osagt eftersom jag inte jobbat på Dustin, men jag jobbar på SB så jag vet hur det fungerar där.
Ett totalt hårklyveri med andra ord, produkten finns tillgänglig för mig som konsument och det är ju det som hela diskussionen handlar om.
Det du sysslar med är i princip som att du säger att du handlar hellre på amazon.com än på ebay.com för amazon har produkterna i sitt eget sortiment.
1. Det finns en oherrans massa franska viner hos importörerna. Kommer alla hamna i samma butik? Nej, antagligen inte, och så är det för övrigt inte idag heller; SB har ett axplock från olika leverantörer som anses motsvara försäljning och efterfrågan. Men å andra sidan kan då enskilda större importörer ha hela sitt sortiment i en egen butik, och det vore ju rätt trevligt, så svaret på din fråga är "ja", någon butik kommer ha samma stora sortiment av franska viner eller möjligen ännu större.
Intressant för jag har aldrig sett någon butik utanför Frankrike som ens i närheten kan matcha antalet franska viner i en hypermarche.
Inte ens i München som har en enormt mycket större och kapitalstarkare marknad än Stockholm.
Dock lite grävande för att det inte verka som att jag enbart spekulerar.
Jag kikade på Winefinders hemsida.
De har ca 1500 franska viner listade så kanske de skulle kunna öppna den här butiken.
Dock grävde jag ner mig djupare ner i sortimentet.
Jag noterar först och främst att jag måste köpa flaskor i multiplar om sex.
Sju flaskor går inte.
Högst tveksamt ur kundhänseende.
Men det är en parentes för den här diskussionen.
Vad jag däremot finner intressant är det faktum att det finns ett mycket stort antal flaskor som endast säljs i hela lådor.
Det innebär att jag kan inte slänga ihop en blandlåda utifrån valfritt i sortimentet, blandlådan kan enbart bestå av en mindre del av sortimentet.
Högst tveksamt ur kundhänseende.
Men det är en parentes för den här diskussionen.
Vad som dock uppenbarar sig är det faktum att alla leveranser som avser hela lådor tar avsevärt längre tid på sig att nå min dörr jämfört med de flaskor som jag kan köpa enstaka av (i en blandlåda alltså).
Vad skulle detta kunna bero på...?
Kanske det faktum att Winefinder inte själva har de här vinerna i lager utan hämtar hem från europeisk grossist eller direkt från vinbonden vid beställning.
Vilket onekligen låter som:
a) precis det system som SB använder och som tydligen är skit enligt mina meningsmotståndare
b) att någon butik med 1500 franska viner är det inte tal om såvida Winefinder inte tänker binda upp ENORMT mycket mer kapital än i dagsläget.
Fast jag har noterat att enligt mina meningsmotståndare så kommer en avreglering i Sverige att leda till en helt annorlunda och mycket större marknad än Europa i övrigt.
Baserat på detta så måste naturligtvis denna franska superbutik ändå uppstå.
Detta trots att svenskarna är långt färre och generellt sett rena fattiglapparna jämfört med i synnerhet tyskarna och schweizarna.
2. Du kan hoppa över de personliga preferenserna, de spelar ingen roll i diskussionen... Det finns gott om dåligt vin från samtliga "klassiska" vinländer och antagligen lika gott om dem från Nya Världen också. Sverige har en bred smak överlag som en följd av dagens försäljning och ett brett vinintresse, så det verkar osannolikt att vi plötsligt skulle stå med bara Bggne i butikerna. Varför skulle importörerna dumpa stora delar av sitt sortiment bara för att det inte är franskt? Skulle Sauvignon Blanc från NZ vara dödsdömt bara för att det också görs i Frankrike? Knappast, och väldigt mycket bra Pinot som dricks i Sverige kommer från NZ, vilket de flesta av konsumenterna av Pinot är medvetna om. Det finns inget tecken som tyder på att efterfrågan skulle dö ut...
Nu var den enkla frågan hur många nya nyzeeländska pinot-viner jag kan köpa i den FRANSKA butiken.
Alla mina meningsmotsåndare berättar för mig hur fantastiskt sortimentet är utomlands och att SB är skit.
Jag har bara bott utomlands i över tio år och passat på att se mig omkring under tiden så vad vet jag om sortimentet utomlands...
Eftersom jag tar mig tid att faktiskt kolla lite istället för att slänga fram vilda spekulationer så gick jag till carrefour.fr.
För det första så kan de som klagar på SB:s hemsida ta och begrunda vad det kunde fått istället.
För det andra så lyckades jag inte hitta ett enda icke-franskt vin bland de 2517 produkter som de påstår sig ha i sortimentet.
Nu var sökfunktionen REN SKIT så möjligt att någon annan har större framgång än jag...
Skam den som ger sig.
Jag snokade reda på Lavinia på Boulevard de la Madeleine, en butik med hygglig klass, det tror jag de flesta kan hålla med om.
Jodå, de har icke-franska viner listade.
Närmare bestämt 187 stycken om jag räknade rätt.
Totalt.
Ingen från Nya Zeeland.
Också här är ett exempel på en fin-fin hemsida som man kan hitta hos de bättre butikerna.
Jag tycker att jag har gjort långt mer än vad mina meningsmotståndare har varit ens i närheten av när det gäller research så nu skulle jag uppskatta om du eller någon annan pekar mig på en butik i Frankrike där jag kan välja från en anständig mängd nyzeeländsk pinot.
PS Det är kanske inte så välkänt men på övervåningen av Lavinia så finns det en bar med en trevlig terrass där du kan dricka de viner du just köpt utan påslag.