Sörplarn
Medlem
Monopol-Bashing, det är nästan en sport!
Syftet med denna tråd är att samla SB (trådar) och även människor som sitter i olika positioner inom bolaget, även radikala människor runt om, målet är att lyfta fram och debunka mycket av bolagets myter och påståenden. Dom ljuger ju faktiskt för den gemene och tillsammans med sektens bröder och systrar så tycker dessa att förmynderi är viktigt, tanken är att gå igenom bolagets hemsida, tidningar, föreningar till och med bloggar som sprider dessa myter.
-Varför? Jo för att monopol är inte humant i en demokrati för den fria viljan.
Målet är att ge en verklig bild utav monopolets hysteri att tvinga svensken att tro monopolet är bäst, man får gärna föra argument åt det positiva om SB om man nu tycker det är världsbäst, det ger chans för diskussion.
Börjar med att lista ett par påståenden, för att öppna upp denna tråd, eftersom SB har chans att ändra sina ord, så bör man kopiera i skrivande stund så man får vad som sades eller skrevs vid tidpunkten.
För yngre är det bra att komma ihåg Bolags-Härvan, här finns mycket samlat om detta!
Vi börjar med detta, med tiden fylls det på med nya.
Sortiment Påståendet!
"Guldkorn från hela världen"
-Vi vill erbjuda dig ett modernt sortiment av hög kvalitet som har både bredd och djup och som lyfter mat- och dryckesupplevelsen. Kundernas efterfrågan, säsong, högtider och internationella trender är grunden för vilka av alla drycker som produceras i världen som tas in i sortimentet och kommer våra kunder till del. Våra inköpare provar varje år flera tusen produkter för att hitta guldkornen från hela världen. I Systembolagets provade* sortiment finns över 2000 drycker. Dessutom lanseras 1800 nyheter, exklusiva små partier och säsongsartiklar under ett år, även dessa provade. Utöver det finns drygt 12 000 produkter tillgängliga hos våra leverantörer för beställning genom oss.
"Vad innebär trenderna för sortimentet?"
-Undersökningar och omvärldsanalyser visar till exempel att allt fler bryr sig om sin hälsa. För oss innebär det att vi vill erbjuda produkter med lägre alkoholhalt och i mindre förpackningar i vårt sortiment. Just nu finns en önskan bland konsumenter att "lyxa till det" då och då med exklusiva artiklar. Vi erbjuder därför produkter i alla prisklasser. I Sverige söker vi alltmer efter unika upplevelser. Därför satsar vi på nya produkttyper, ursprung och stilar. Medvetenheten om vår miljö och etik ökar, vilket avspeglar sig i klimatsmarta förpackningar som PET och lättviktsglas samt att ekologiska och etiskt certifierade produkter ökar i antal.
"Vi vill erbjuda dig det allra bästa!"
-Systembolaget är en stor aktör i dryckesvärlden och vi har några av världens bästa inköpare som jobbar för att ta in drycker av yttersta kvalitet till dig som kund. När vi tar in nya drycker används en lanseringsplan som styr vad vi kommer att efterfråga för typ av drycker kommande år. För varje lansering görs sen en offertförfrågan till dryckesleverantörer där vi specificerar vilken typ av dryck vi söker. Utifrån leverantörernas offerter tar vi sedan in varuprover som blindprovas (utan information om märke, leverantör eller producent) av våra provare och kvalitetsbedöms utifrån smakbeskrivningen i vår offertförfrågan. Det gäller att smak, doft och stil ska överensstämma med beskrivningen i offertförfrågan. Vi både doftar, smakar och gör kemiska analyser av dryckerna i vårt eget lab. Det kan ibland vara över hundra drycker som provas och den eller de produkter som är bäst i test köps sedan in till lanseringen. Varan kontrollprovas sedan igen både inför och efter lansering. Allt för att du som kund ska garanteras att det är samma kvalitativa produkt som provades i den första blindprovningen som nu finns i hyllan. Inför lansering beskriver en provningspanel varorna, med fakta, doft- och smakbeskrivning samt smakklockor. Beskrivningen publiceras här på webben och på hyllkantsetiketterna i butik. Se en bild över inköpsprocessen.
"Nyheter och säsong"
-Alltid ute efter senaste nytt? Då ska du hålla utkik efter nyheterna i hyllan (orangemarkerade) som dyker upp var tredje månad. För dig som gärna följer säsongerna när det gäller mat och dryck så har vi ett säsongsutbud med spännande varor som oktoberöl och juldrycker. Om du är ute efter ett lite smalare och mer exklusivt sortiment finns våra små partier med ett begränsat antal drycker som lanseras nästan varje månad här på webben och i ett antal butiker. Vi släpper även en del exklusiva drycker på nätet i lanseringar på webben. Och för alla som är intresserade av drycker som är gjorda nästgårds har vi ett sortiment av lokalproducerat i butikerna närmast producenten. Se mer under aktuella lanseringar.
"Alla drycker får inte plats i butiken – men allt går att beställa"
-Oavsett hur utbudet ser ut i just din butik så går allt att beställa här på webben. Förutom Systembolagets provade fasta sortiment, som är kvalitetssäkrat och beskrivet med Systembolagets smakklockor, smaktyper och karaktäristik, finns 12 000 produkter tillgängliga i det så kallade beställningssortimentet.
Syftet med denna tråd är att samla SB (trådar) och även människor som sitter i olika positioner inom bolaget, även radikala människor runt om, målet är att lyfta fram och debunka mycket av bolagets myter och påståenden. Dom ljuger ju faktiskt för den gemene och tillsammans med sektens bröder och systrar så tycker dessa att förmynderi är viktigt, tanken är att gå igenom bolagets hemsida, tidningar, föreningar till och med bloggar som sprider dessa myter.
-Varför? Jo för att monopol är inte humant i en demokrati för den fria viljan.
Målet är att ge en verklig bild utav monopolets hysteri att tvinga svensken att tro monopolet är bäst, man får gärna föra argument åt det positiva om SB om man nu tycker det är världsbäst, det ger chans för diskussion.
Börjar med att lista ett par påståenden, för att öppna upp denna tråd, eftersom SB har chans att ändra sina ord, så bör man kopiera i skrivande stund så man får vad som sades eller skrevs vid tidpunkten.
För yngre är det bra att komma ihåg Bolags-Härvan, här finns mycket samlat om detta!
Vi börjar med detta, med tiden fylls det på med nya.
Sortiment Påståendet!
"Guldkorn från hela världen"
-Vi vill erbjuda dig ett modernt sortiment av hög kvalitet som har både bredd och djup och som lyfter mat- och dryckesupplevelsen. Kundernas efterfrågan, säsong, högtider och internationella trender är grunden för vilka av alla drycker som produceras i världen som tas in i sortimentet och kommer våra kunder till del. Våra inköpare provar varje år flera tusen produkter för att hitta guldkornen från hela världen. I Systembolagets provade* sortiment finns över 2000 drycker. Dessutom lanseras 1800 nyheter, exklusiva små partier och säsongsartiklar under ett år, även dessa provade. Utöver det finns drygt 12 000 produkter tillgängliga hos våra leverantörer för beställning genom oss.
"Vad innebär trenderna för sortimentet?"
-Undersökningar och omvärldsanalyser visar till exempel att allt fler bryr sig om sin hälsa. För oss innebär det att vi vill erbjuda produkter med lägre alkoholhalt och i mindre förpackningar i vårt sortiment. Just nu finns en önskan bland konsumenter att "lyxa till det" då och då med exklusiva artiklar. Vi erbjuder därför produkter i alla prisklasser. I Sverige söker vi alltmer efter unika upplevelser. Därför satsar vi på nya produkttyper, ursprung och stilar. Medvetenheten om vår miljö och etik ökar, vilket avspeglar sig i klimatsmarta förpackningar som PET och lättviktsglas samt att ekologiska och etiskt certifierade produkter ökar i antal.
"Vi vill erbjuda dig det allra bästa!"
-Systembolaget är en stor aktör i dryckesvärlden och vi har några av världens bästa inköpare som jobbar för att ta in drycker av yttersta kvalitet till dig som kund. När vi tar in nya drycker används en lanseringsplan som styr vad vi kommer att efterfråga för typ av drycker kommande år. För varje lansering görs sen en offertförfrågan till dryckesleverantörer där vi specificerar vilken typ av dryck vi söker. Utifrån leverantörernas offerter tar vi sedan in varuprover som blindprovas (utan information om märke, leverantör eller producent) av våra provare och kvalitetsbedöms utifrån smakbeskrivningen i vår offertförfrågan. Det gäller att smak, doft och stil ska överensstämma med beskrivningen i offertförfrågan. Vi både doftar, smakar och gör kemiska analyser av dryckerna i vårt eget lab. Det kan ibland vara över hundra drycker som provas och den eller de produkter som är bäst i test köps sedan in till lanseringen. Varan kontrollprovas sedan igen både inför och efter lansering. Allt för att du som kund ska garanteras att det är samma kvalitativa produkt som provades i den första blindprovningen som nu finns i hyllan. Inför lansering beskriver en provningspanel varorna, med fakta, doft- och smakbeskrivning samt smakklockor. Beskrivningen publiceras här på webben och på hyllkantsetiketterna i butik. Se en bild över inköpsprocessen.
"Nyheter och säsong"
-Alltid ute efter senaste nytt? Då ska du hålla utkik efter nyheterna i hyllan (orangemarkerade) som dyker upp var tredje månad. För dig som gärna följer säsongerna när det gäller mat och dryck så har vi ett säsongsutbud med spännande varor som oktoberöl och juldrycker. Om du är ute efter ett lite smalare och mer exklusivt sortiment finns våra små partier med ett begränsat antal drycker som lanseras nästan varje månad här på webben och i ett antal butiker. Vi släpper även en del exklusiva drycker på nätet i lanseringar på webben. Och för alla som är intresserade av drycker som är gjorda nästgårds har vi ett sortiment av lokalproducerat i butikerna närmast producenten. Se mer under aktuella lanseringar.
"Alla drycker får inte plats i butiken – men allt går att beställa"
-Oavsett hur utbudet ser ut i just din butik så går allt att beställa här på webben. Förutom Systembolagets provade fasta sortiment, som är kvalitetssäkrat och beskrivet med Systembolagets smakklockor, smaktyper och karaktäristik, finns 12 000 produkter tillgängliga i det så kallade beställningssortimentet.
Last edited: