Även om M mot förmodan skulle använda SD som vågmästare skulle inte SD ge stöd åt att ta bort SB, då de önskar bevara Systembolagets alkoholmonopol ....
SD:s partiuppfattning är att de vill bevara monopolet, men de vill minska omfattningen på det en smula genom att tillåta gårdsförsäljning. När jag inför valet
rankade partiernas alkoholpolitik ur ett "vad är bra för vindrickaren"-perspektiv placerade jag dem näst sist, men det byggde helt på att de ville gå ur EU, eftersom det skulle öppna dörren för att vända den svenska politiken rejält i förbudsriktning, oavsett vilket parti som genomför detta. (Rankingen byggde på vad partierna officiellt tyckte inför de två valen 2014, och vad de faktiskt gjort under gångna mandatperiod, så jag straffade t.ex. inte FP för att de var för totalt alkoholförbud på 1920-talet.)
Däremot vill jag minns att någon av kvällstidningarna förra året frågade partiernas riksdagskandidater vad de tyckte i massor av olika frågor, och att det just hos M och SD fanns många som var emot monopolet. Generellt är väl inställningen mer alkoholliberal i södra Sverige, där SD växte sig starka, och på senare år verkar de till stor del expanderat genom att före detta moderater har anslutit sig. Så det är kanske inte så förvånande att det inte finns något jättelikt stöd för monopolet hos SD:are. Men deras partilinje ser ut som den gör.
Sedan bygger nog uppfattningen om SD - väldigt mycket för eller väldigt mycket emot - mer på deras uppfattningar i andra frågor än just alkoholpolitiken...
Tillägg: den där undersökningen var
Aftonbladets Valkompass som innehöll frågan: "Ska försäljning av starköl, vin och sprit i livsmedelsbutiker tillåtas?" Resultat: M 50,0%, SD 32,7%, FP 21,3%, C 12,5%, KD 5,1% (=2 svar), Fi 3,6% (=1 svar), MP 1,6% (=1 svar), S 0,7% (=1 svar), V 0,0%, Totalt 15,3%.