ChristianB
DipWSET
Ok... Det är något slags saldo som dyker upp ibland i alla fall, men jag antar att det är andra artiklar!Nja det var längesedan man såg de saldona på hemsidan.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ok... Det är något slags saldo som dyker upp ibland i alla fall, men jag antar att det är andra artiklar!Nja det var längesedan man såg de saldona på hemsidan.
Samtliga viner jag beställt från webblagret och som jag fått SMS om syns i butikens saldo. Flaskantalen stämmer med mina beställningar.Ok... Det är något slags saldo som dyker upp ibland i alla fall, men jag antar att det är andra artiklar!
Min spontana reaktion var först ilska, men sedan kom jag på att jag inte är "ansvarig" för sådana här saker!Michel Jamais är arg på Systembolaget och det finns mycket sanning i hans inlägg på Facebook.
Visa bifogad bild 5817
källa: https://www.facebook.com/photo.php?...248.1073741828.100002540803300&type=3&theater
Det är bara att svara nej. Ärlighet varar längst.Jag vet inte hur många gånger jag fått försöka ta mig runt frågan "Är det här bra?" angående t ex Morbergs olika flaskor.
Ja du kära kund... Hur ska jag beskriva vinet... Oups, ber om ursäkt, råkade visst kräkas i munnen lite.Jag vet inte hur många gånger jag fått försöka ta mig runt frågan "Är det här bra?" angående t ex Morbergs olika flaskor.
Är det inte ganska uppenbart att SB och vinskribenterna i ganska stor utsträckning påverkar vad som konsumeras?Är rädd att jag inte riktigt förstår den här debatten.
Om folk väljer att dricka skit är det väl deras EGET ansvar, inte Systembolagets eller vinjournalisternas?
Annars får vi införa diktatur, där vi Finsmakare bestämmer vad bananerna ska dricka...
Problemet i den debatten är nog att vi inte kan enas om vad som kom först, hönan eller ägget.Är det inte ganska uppenbart att SB och vinskribenterna i ganska stor utsträckning påverkar vad som konsumeras?
Jamais inlägg är ju lysande ur retorisk synvinkel och generar många leenden både hos mig sjäv och säkert hos många här på forumet men jag förstår inte riktigt att många verkar missa hur SB's hemsnickrade s.k sortimentsmodell styr hur branschen fungerar i allt från annonsering till urval, hyllplats m.m.Michel Jamais är arg på Systembolaget och det finns mycket sanning i hans inlägg på Facebook.
Visa bifogad bild 5817
källa: https://www.facebook.com/photo.php?...248.1073741828.100002540803300&type=3&theater
Väl talat. Har aldrig förstått varför just vindrickare har så dåligt självförtroende att de behöver ha någon som talar om för dem vad de ska dricka och tycka om.Är rädd att jag inte riktigt förstår den här debatten.
Om folk väljer att dricka skit är det väl deras EGET ansvar, inte Systembolagets eller vinjournalisternas?
Annars får vi införa diktatur, där vi Finsmakare bestämmer vad bananerna ska dricka...
Hade svennebanan älskat skitiga naturviner så hade varenda sida i Livets Goda varit späckad med annonser med just prisvärda naturviner.Problemet i den debatten är nog att vi inte kan enas om vad som kom först, hönan eller ägget.
Det slog mig just att jag hade en sådan kund härom dagen i butiken där jag jobbar. Han ville ha ett bra vin, 2-300 kr, vilket vi inte har så många ändå och jag blir ju förstås alltid lite extra glad när det kommer in en person som vill ha ett bra vin oavsett vad det kostar.Som tur är så har alla vinintresserade mer eller mindre passerat denna fas. Ju fler russinvindrickare som dyker upp desto fler kommer på sikt att utveckla ett genuint intresse för kvalitetsvin. Vi borde se russinvinerna som nybörjarviner som rekryterar framtida vinnördar istället, precis som även CdP tenderar att göra och till viss del även Champagne.
Det är nog en fråga om att helt ändra sitt konsumtionsmönster i så fall. Många är ju visserligen fruktansvärt inkonsekventa i sitt handlande (tänk Barolo och sedan en platta Sofiero) men jag misstänker att BiB-drickarna också köper billigast möjliga mat i matbutiken. Man tänker nog inte längre än plånboken och då är billigt det bästa. Sverige är ju rätt inrotat i att man ska få ut så stor kvantitet som möjligt till bästa möjliga pris, annars hade ju inte ställen som Ullared funnits, eller ÖoB för den delen.Det här att BiBs-pimplare med tiden skulle börja dricka bättre låter väldigt optimistiskt. Men kanske det är annorlunda med vin?
När det gäller musik har jag då aldrig mött nån eurovisionsschlagerdiggare som plötsligt bytt till Stravinsky...
Även den som lyssnar på Stravinsky har nog mest troligt uppskattat barnvisor en gång i tiden.Det här att BiBs-pimplare med tiden skulle börja dricka bättre låter väldigt optimistiskt. Men kanske det är annorlunda med vin?
När det gäller musik har jag då aldrig mött nån eurovisionsschlagerdiggare som plötsligt bytt till Stravinsky...