Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyårsbubbel 2016

Kostjan

Mot bättre vetande
Med tanke på att jag aldrig druckit Krug GC blir nästa fråga - är den värd sina 800 kr för en halv flaska? Svaret är såklart subjektivt men är det en champagne som "många gillar" eller hur jag nu skall uttrycka mig :).
Den är "backa upp bilen bra" Helt klart bästa unga GC jag druckit, alla bitar på plats redan och kommer bara bli bättre!

Elvis

Medlem
Med tanke på att jag aldrig druckit Krug GC blir nästa fråga - är den värd sina 800 kr för en halv flaska? Svaret är såklart subjektivt men är det en champagne som "många gillar" eller hur jag nu skall uttrycka mig :).

Det krävs ingen erfarenhet för att uppskatta Krug. Jag har bjudit flera ovana champagnedrickare på Krug och alla älskar den champagnen. Däremot skulle jag ändå avråda från att köpa Krug på halvflaska. Halvflaska är ett knepigt format för champagne och jag har druckit många Krug GC på halvflaska som varit svaga. Av de kanske 15 jag druckit skulle jag uppskatta att närmare hälften varit klart svagare än en normal Krug GC på helflaska.

När jag flög från terminal 5 på Arlanda senast fanns Krug GC på glas på Pontus in the Air på Arlanda för rimligt pris (300 kr har jag för mig). Där kan du prova om du inte vill unna dig att köpa en helflaska!

Haglund

Medlem
När jag flög från terminal 5 på Arlanda senast fanns Krug GC på glas på Pontus in the Air på Arlanda för rimligt pris (300 kr har jag för mig). Där kan du prova om du inte vill unna dig att köpa en helflaska!
Sällan jag befinner mig på Arlanda dock, kan du/ni komma på någon krog i Stockholm som kör Krug på glas?

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Det krävs ingen erfarenhet för att uppskatta Krug. Jag har bjudit flera ovana champagnedrickare på Krug och alla älskar den champagnen. Däremot skulle jag ändå avråda från att köpa Krug på halvflaska. Halvflaska är ett knepigt format för champagne och jag har druckit många Krug GC på halvflaska som varit svaga. Av de kanske 15 jag druckit skulle jag uppskatta att närmare hälften varit klart svagare än en normal Krug GC på helflaska.

Jag håller med @Elvis Krug är bra men för säkerhetsskull köp på halvmagnum ist :)

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Finewines - Oavsett vad man frågar efter slutar diskussionen med att man får rådet att köpa minst en helflaska Krug :D

-Måste faktiskt tillägga att det är bra grejer, har fått den blint många gånger och har alltid hållit det som ett stort vin utan att ha sett etiketten. Tyvärr får man väl säga, hade ju önskat att man satte "den där cavan" som bästa vin istället.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har ofta undrat: Finns det nån likhet mellan genrerna champagne och whisky? De är de enda där NÖRDARNA styr.
Därför också de enda där jag här aldrig skulle drista ett tycke. Skulle direkt bli befnyst...
Tvekar du alltså att uttrycka en åsikt, @Hans Artberg, och anpassar sig ängsligt till vad omgivningen tycker om dina åsikter??? Det har vi väl aldrig märkt något av hittills??? :D

MartinE

Medlem
Pga. fästmö som inte dricker bubbel så är jag på jakt efter halvflaska som inte får kosta mer än 400 kr.
Spanat in Deutz Rose NV, Gosset Grand Rose NV och Bollinger både som rose och "vanlig". Inte druckit någon av dem förut. Skall tilläggas att det kommer drickas till tillagade skaldjur.

Förslag uppskattas!
Köp en helflaska istället! Utbudet blir så mycket trevligare! Varför inte en André Jacquart 2008 som släpptes den 2 dec?

Det finns f ö två enkla regler som gäller vid såväl nyår som årets övriga dagar:

Regel nr 1: Man kan aldrig ha för mycket champagne!
Regel nr 2: Glöm aldrig regel nr 1!

Dessutom kommer det som blir över i flaskan smaka ännu bättre dagen efter! Om du är riktigt slug dricker du första delen redan den 30 dec, så får du en riktigt trevlig nyårskväll! :)

M

Mouton

Alltså, det är ju bara nyår en gång per år så den yttepyttelilla prisökningen för att uppgradera till Krug GC motsvarar ju bara lite mer än en krona om dagen. Helt försumbart.
Men nydags afton är det 365 ggr per år

sunqan

Vinös
Pga. fästmö som inte dricker bubbel så är jag på jakt efter halvflaska som inte får kosta mer än 400 kr.
Spanat in Deutz Rose NV, Gosset Grand Rose NV och Bollinger både som rose och "vanlig". Inte druckit någon av dem förut. Skall tilläggas att det kommer drickas till tillagade skaldjur.

Förslag uppskattas!

Nu blev jag nyfiken (ingenjören i mig iaf).
"Inte dricker bubbel"?
(Jag har själv väldigt svårt för kolsyrat vatten, tycker det smakar unket och apskit i största allmänhet... och tro mig- jag har försökt)

Haglund

Medlem
Nu blev jag nyfiken (ingenjören i mig iaf).
"Inte dricker bubbel"?
(Jag har själv väldigt svårt för kolsyrat vatten, tycker det smakar unket och apskit i största allmänhet... och tro mig- jag har försökt)
Eller snarare så dricker hon knappt alkohol alls, med undantag för dessertvin och halvtorr riesling. Funderar starkt på att införskaffa en Coravin, såklart inte för bubbel då.

Kanske blir att man kör på en helflaska då och spar hälften till dagarna efter. Har fått en del tips på Leclerc Briant Divine Brut 2004 som även tidigare har nämnts i någon tråd. Eller ska man köra på en André Jacquart 2008?

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Köp en helflaska istället! Utbudet blir så mycket trevligare! Varför inte en André Jacquart 2008 som släpptes den 2 dec?
Instämmer, du får mycket roligare utbud om du går på helflaska.

Nu kan det väl eventuellt vara så att du inte kan få flaskor från beställningssortimentet efter den 9:e December så då minskar ju utbudet rejält när man måste ta sådant som finns på hyllan i butik.

Var befinner du dig nånstans i Sverige? Vilka butiker kan man utgå ifrån?

Toppen