Temp i ugnen? 100-125?
55 på fisken känns lite högt, snarare 50-52 om man kör låg temp i ugnen. Högre temp i ugnen, ut på 48 och låt gå upp till 52. Tycker/föreslår jag, inte nödvändigtvis helt rätt dock.
Jag krämade på lite för att saltet säkert skulle sätta sig och bilda skorpa - minns inte exakt men 175 i varmluft känns som en rimlig gissning på vad jag kan ha tänkt (vet inte om det behövs dock!?). Men ingen vätska förångas och den bakas igenom jämnt i ”saltgrytan”. Så poängerna med låg temp (som naturligtvis körs på alla firrar som härjar fritt i ugn och panna) försvinner lite här.
Siktade på 55, lär ha plockat ut den strax efter 50 för att gå klar. Glansig och mjäll, kändes rätt spot on. Men sikta för all del lite lägre om du föredrar det - kanske blir ÄNNU bättre!
Har bara gjort det en gång, nyår 18-19, så inte varierat och optimerat ”receptet”. Men blev svårt sugen på en repris nu!
Just det; saltade inte fisken alls, den drog i sig perfekt från saltskorpan (tur eller skicklighet?). Vred bara över lagom generöst med Penja-vitpeppar. Vill man ha en örtig touch kan jag inte tänka mig att det blir kasst att lägga med nån kvist efter smak inuti saltet. Men varför skulle man behöva det, är ju frågan?
Edit: Serverade med en Sandefjordsås btw - magique!