The Wall
Medlem
Ta med fiskbenen hem och koka fond på dem.Jag tänkte be dom filea den åt mig
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ta med fiskbenen hem och koka fond på dem.Jag tänkte be dom filea den åt mig
Torr sherry!Vad skulle ni dricka för vin till en charkbricka med lite Oliver, Serrano samt bröd med romanescosås?
Utöver fino och Champagne, som nämnts, tror jag detta funkar bra med oxidativa vita (på fino-spåret) men även allsköns röda, minus de mest ekade och/eller kraftiga, t.ex. en lättare Syrah eller Beaujolais.Vad skulle ni dricka för vin till en charkbricka med lite Oliver, Serrano samt bröd med romanescosås?
Och på tredje plats; dolcetto, Beaujolais cru och Pelaverga.Torr sherry!
...eller champagne, champagne går också bra.
Drick exakt vad du tycker är gott. Man behöver inte matcha.Vad skulle ni dricka för vin till en charkbricka med lite Oliver, Serrano samt bröd med romanescosås?
Amour - lättare snittar eller ostron om det uppskattas.Sitter med färdiga viner men menyn förutom 4e rätten är flytande.
Kom gärna med förslag på vad ni hade ätit till vinerna.
Vin till 1a rätt amour deutz 08
Vin till 2e rätt christmann Idig GG 2015
Vin till 3e rätt Joseph Drouhin Chassagne-montrachet 2018
Vin till 4e rätt barbaresco moccagatta 2012
Hjortfile,tryffelkrokett,rödvinsås smaksatt med anklever
Vin till 5e rätt Château Suduiraut 1999
Till rieslingen kör du en halstrad tonfisk eller en hummersallad.Amour - lättare snittar eller ostron om det uppskattas.
Bougogne - löjromstoast med gräddfil. Tänkte själv göra denna rätt med lite picklad lök och äpple. Kändes som vit bourgogne hade passat utmärkt till den feta och krämiga gräddfilen. Tyvärr lyser vit bourgogne med sin frånvaro i min egen källare...
Suduiraut - minns den som något knäckig/bränd så varför inte kräm brulé eller något annat karamelliserat. Vill man vara kreativ så smaksätt med saffran för den optimala jul och vinmatchningen.
Beror fullständigt på mängd portvin men en portvinsås för man känner av portvinet behöver både fyllighet och en viss sötma när det paras ihop med vin.Jag kommer paira vin till en huvudrätt jag inte lagar själv, och portvinssås är det nåt man behöver beakta (pga sötma?) eller kommer det gå bra med i stort sätt vilket rött vin som helst (givet att det funkar med kött och övriga tillbehör förstås)?
Jag var rädd att nån skulle säga nåt sånt. Har inget alls nya världen hemma, måste hämta hem isåfall, dessutom det enda nya världen jag har där är lite Pinot Noir (kanske för lätt?) samt lite Château Musar, som kanske passar förvisso men som jag egentligen hade velat lagra längre (06 och 08). Nåväl, får se hur jag gör. Om jag chansar på nån gamla världen eller ej.Beror fullständigt på mängd portvin men en portvinsås för man känner av portvinet behöver både fyllighet och en viss sötma när det paras ihop med vin.
Tänk mer nya världen än bourgonge är mitt tips.
Château Musar är bra och går att berätta skrönor om.Jag som inte har någon uppbyggd källare, utan är hänvisad till Bolagets ordinarie sortiment om jag vill ha tag i något till nyårsafton, har ni något tips på något som ändå imponerar lite och kostar under 500?
Vi ska äta oxfilé med svampduchesse, rödvinssås och jordärtskocksmör till huvudrätt.
Månadens pava lär inte göra någon besviken.Jag som inte har någon uppbyggd källare, utan är hänvisad till Bolagets ordinarie sortiment om jag vill ha tag i något till nyårsafton, har ni något tips på något som ändå imponerar lite och kostar under 500?
Vi ska äta oxfilé med svampduchesse, rödvinssås och jordärtskocksmör till huvudrätt.
Kul tips! Tyvärr beställningssortiment så det får bli någon annan gång.Château Musar är bra och går att berätta skrönor om.