Du lär stöta på dem; du har nog stött på dem. Sen att du kan tendera att bli mer liberal i dina bedömningar är ju inte orimligt då du ständigt breddar din referensram. Liberal är kanske fel ord, men med en fördjupad kunskap och provningserfarenhet så vågar man sätta toppbetyg även på unga viner. Enklare att drämma till med 100 p när du har en fantastisk & mogen BDX framför dig - och dessutom haft ynnesten att korka upp en flaska i toppform. Minns att det finns inga stora gamla årgångar, bara storslagna gamla flaskor. Därför lägger jag mer värde i en "ung" hundrapoängare då sannolikheten att andra får uppleva samma är större.
Sen är det såklart det där med vem ska man lita på? I just den här diskussion är det dig själv, din bedömning. Bara för att man satt 100 på flertalet viner betyder det inte att man blivit avtrubbad, snarare haft ynnesten på prova magiska grejer. Ett exempel för min del. Jag började prova ung Vintage Port på allvar med släppet av 1994. Ett mäktigt år men det fattade jag inte riktigt då i och med att det var min första närkontakt med det unga portvinet. Jag önskar exempelvis att jag redan då hade fattat hur bra Taylor's 1994 var/är! I efterhand, och delvis med "facit" i hand, så är 1994 en av mina absoluta favoritårgångar. När jag då nästan tjugo år senare har 2011
rna framför mig och kan jämföra med andra som 1997, 2000, 2003, 2007, så inser jag hur överjävligt bra 2011 är. Har aldrig satt så höga betyg överlag på unga viner som just detta året. Tämligen hundra (!) på att jag ger samma viner toppbetyg med ålder också - så länge flaskor & kork är i god form.
Sen får man tycka vad man vill om poäng men utan dem hade jag personligen inte lika lätt haft koll och struktur på vad jag provat genom åren och snabbt kunnat se tendenser i betygen. Visst är man utsatt för allt från 'wandering palate' till olika sinnesstämningar vid vinprovande genom åren men du hittar en tråd i det, ditt eget track record. Och det är ju inte poängen man dricker. De där fulländade vinerna man fått i glaset får tiden att stanna upp, du känner gåshuden fast det är 30 C, du drömmer om de här vinerna, du minns doften och smaken. Inte att det var 100 p.
Mina fem cent...