Även om jag håller med om det som skrivs om LG är ju hela Loi Evis bisarr från början till slut, om hör mest hemma i ett IOGT-NTO-styrt Nordkorea (eller möjligen Sverige eller Norge), även om de nu gjort några smärre justeringar i mindre galen riktning.
Jag kan inte fransk alkohollagsstiftning tillräckligt väl för att kunna uttala mig. Men jag har ett par tusen andra skäl till att Frankrike är bättre än Sverige, därav mitt inlägg med ett leende. Och nu kommer ett till
Men om vi ska ta den andra frågan, Sveriges vinskribenter, så är det de facto så att man har alldeles för nära band till både Monopolet och leverantörer. Antingen skriver man "objektiva" artiklar om leverantörernas produker där leverantörerna betalar för inläggen, eller så tar man plats i deras bolagsstyrelser, eller så provar man deras viner oblint år efter år i Sveriges "största vinprovning" som är full av noteringar som "bättre än förra året" eller "ständigt lika bra, år efter år". Detta är inte seriöst och de borde skämmas.
Och Monopolet har ju varit en ypperlig bas att stå på--- man är tjenis med alla, kommer på provningarna, och påstår (ljuger) att sortimentet är fantastiskt, försvarar Monopolet.
Svenska vinjournalister (med ett fåtal undantag, ett ytterst fåtal) påminner väldigt mycket om det jag sett i läkemedelsindustrin och som också finns i andra grenar, t.ex. amerikansk försvarsindustri. Svängdörrar mellan arbetsgivare som officiellt sett står mot varandra men i själva verket lever i symbios, väldigt få som kan vara oberoende i systemet, och väldigt långt från den som betalar (kund/skattebetalare/patient).