chambertin
Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!
Annars tror jag att Bourgogne och SS (eller rättare sagt distribution över hela Sverige) är två ganska inkompatibla saker.
Kolla här t.ex på Geantet-Pansiots sortiment t.ex:
Vin Rouge :
Charmes-Chambertin Grand Cru
Marsannay “Champ Perdrix”
Ladoix “Rouge”
Côte de Nuits-Villages
Bourgogne “Les Bons Batons”
Bourgogne Rouge “Pinot Fin”
Bourgogne Grand Ordinaire “Gamay”
Les Pénitents Pinot Noir
Gevrey-Chambertin Premier Cru "Le Poissenot"
Gevrey-Chambertin "Cuvée Vieilles Vignes"
Gevrey-Chambertin "En Champs"
Gevrey-Chambertin "Les Jeunes Rois"
Gevrey-Chambertin "Domaine"
Chambolle-Musigny 1er Cru “Les Baudes”
Chambolle-Musigny 1er Cru “Les Feusselottes”
Chambolles-Musigny “Vieilles Vignes”
Vin Blanc:
Bourgogne Chardonnay
Bourgogne Aligoté
Les Pénitents Chardonnay
Vin Rosé:
Bourgogne Clairet “Rosé”
Kostnaden att ha 15-20 viner från en producent i lager (som dessutom kanske går i skitsmå kvanititeter) gör att man automatiskt hamnar på Rip off-sidan här på finewines.
Sedan tror jag att många Bourgogne-producenter (i alla fall de som är riktigt bra) knappast letar efter fler distributörer och om dom trots det ger klartecken så är tillgängliga kvantiteterna på det som är eftertraktat väldigt små. Ofta är det ett eller två viner som är efterfrågade då det gäller producenter i Bourgogne och knappast hela "rangen". Känner inte till Geantet-Pansiot som sagt men jag antar att det är ett fåtal av ovanstående viner som har gjort dom eftertraktade.
Därför har jag hittills köpt min Bourgogne från min franske langare snarare än att importera dom själv (so far i alla fall).
Skall ta mig en funderare på det. Har inte provat deras viner ännu men får ha det på to do-listan.Håkan skrev:Chambertin>> Om vi nu pratar Bourgogneproducenter så är det lite av en gåta att Geantet-Pansiot inte har nån langare i Sverige. Kanske nåt att tänka sig?
Annars tror jag att Bourgogne och SS (eller rättare sagt distribution över hela Sverige) är två ganska inkompatibla saker.
Kolla här t.ex på Geantet-Pansiots sortiment t.ex:
Vin Rouge :
Charmes-Chambertin Grand Cru
Marsannay “Champ Perdrix”
Ladoix “Rouge”
Côte de Nuits-Villages
Bourgogne “Les Bons Batons”
Bourgogne Rouge “Pinot Fin”
Bourgogne Grand Ordinaire “Gamay”
Les Pénitents Pinot Noir
Gevrey-Chambertin Premier Cru "Le Poissenot"
Gevrey-Chambertin "Cuvée Vieilles Vignes"
Gevrey-Chambertin "En Champs"
Gevrey-Chambertin "Les Jeunes Rois"
Gevrey-Chambertin "Domaine"
Chambolle-Musigny 1er Cru “Les Baudes”
Chambolle-Musigny 1er Cru “Les Feusselottes”
Chambolles-Musigny “Vieilles Vignes”
Vin Blanc:
Bourgogne Chardonnay
Bourgogne Aligoté
Les Pénitents Chardonnay
Vin Rosé:
Bourgogne Clairet “Rosé”
Kostnaden att ha 15-20 viner från en producent i lager (som dessutom kanske går i skitsmå kvanititeter) gör att man automatiskt hamnar på Rip off-sidan här på finewines.
Sedan tror jag att många Bourgogne-producenter (i alla fall de som är riktigt bra) knappast letar efter fler distributörer och om dom trots det ger klartecken så är tillgängliga kvantiteterna på det som är eftertraktat väldigt små. Ofta är det ett eller två viner som är efterfrågade då det gäller producenter i Bourgogne och knappast hela "rangen". Känner inte till Geantet-Pansiot som sagt men jag antar att det är ett fåtal av ovanstående viner som har gjort dom eftertraktade.
Därför har jag hittills köpt min Bourgogne från min franske langare snarare än att importera dom själv (so far i alla fall).