Jag tycker att Krug Roséer behöver mycket tid, mer än Grande Cuvée. Det som talar mot det för just 24éme är att basårgången (2011) är så svag. Jag tror ändå att den blir perfekt att dricka i början på 2030-talet.
Två kloka herrar säger samma sak. Verkar som jag druckit för lite Krug Rosé...Håller med dig Elvis. Druckit rätt mycket rose, från 80-talet och framåt och den är mer vresig än GCn. Också ett bättre väl än GC om du köper på halvflaska då jag upplever att den mognar lite långsammare
Kommer fortfarande ihåg hur jag fick rabatt på en Krug Rosé i en restaurang i Edinburgh då den hade legat hos dem i åtminstone 10-15 år (det var gamla ettiketten så tror längre än så) Fantastiskt vin med bibehållen fräschör men ack så komplex. Lägger alltid rosén längst bak i källaren. Har för övrigt ett gäng magnum som jag inte vet om jag får uppleva i sin rätta storhet.
Vid ett tillfälle då jag var hos Krug så nämnde de att de hade större andel basvin i rosén i jämförelse med GC. Vet dock inte om det var just batchen för tillfället eller generellt.
För övrigt gav restaurangen också rabatt på bland annat en 1996 Aldo Conterno (för mig det var Granbussia) då även det var ett gammalt vin
... Får bli ändring på det. Jag kommer!Kanske en provning kan råda bot på frågeställningen om Rosé kontra GC. Jag har 19 och 21éme av rose. Ställa de mot 162 och 164éme av GC samt kanske några till. Post covid är jag definitivt på en sådan provning. @Crist(al)ian 77 @Elvis @Johan Blom och andra som visat intresse i frågan
GC har jag många olika av men Rosé har jag bara en äldre pre-ID av.
Fråga teorins fader, @Elvis.Gäller terorin om att Krug på halvflaska inte är Krug även för rosé?