CCG
Medlem
Aldrig sett en vin som detta, defekt absolut då det smakade som suröl!
Vad är det?
Såg det ut så från första början när det hälldes upp eller utvecklades det så?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Aldrig sett en vin som detta, defekt absolut då det smakade som suröl!
Vad är det?
Såg ut så från första börjanSåg det ut så från första början när det hälldes upp eller utvecklades det så?
Såg ut så från första början
Inte för att va sån men det finns inget som säger att vinet är defekt för det smakade som suröl. Det kan va en vinstil där den smaken är vad som avses.Aldrig sett en vin som detta, defekt absolut då det smakade som suröl!
Vad är det?
För det första var faktumet att vinet smakade suröl inte den enda omständigheten som talade för att vinet var defekt. För det andra kan du ge något exempel på ett korrekt gjort rödvin som smakar suröl, antar att det i så fall är ett osvavlat vin?Inte för att va sån men det finns inget som säger att vinet är defekt för det smakade som suröl. Det kan va en vinstil där den smaken är vad som avses.
Aha, rödvin. Nej det kommer jag inte på, tänkte mer på vit/orange/rose. Det var säkert defekt.För det första var faktumet att vinet smakade suröl inte den enda omständigheten som talade för att vinet var defekt. För det andra kan du ge något exempel på ett korrekt gjort rödvin som smakar suröl, antar att det i så fall är ett osvavlat vin?
I så fall uppstår frågan om det åsyftade vinet är osvavlat och ofiltrerat.
Jag gissar att det betyder ungefär det här:Har länge undrat vad champagnetillverkare menar med brut Tradition. Är det bara något de själva tycker låter bra ibland för deras baschampagne eller har det faktiskt någon betydelse?
Från samma källa:Jag gissar att "tradition" signalerar att en NV legat längre tid på lees än vad som normalt krävs
Jag hade nog skaffat en ny källa för champagnekunskap...Från samma källa:
”If a bottle of Brut champagne has been made using the tank method and has not been aged at all, its quality will be very different to one made traditionally and matured over many months.”
Så du har nog rätt, men det kan ha att göra även med druvblandningen. Brut Tradition anänder kanske ungefär likadana proportioner mellan olika druvorna. Alltså mest PInot noir och sen några ytterligare druvor. Som bäst är den säkert väldigt god champagne, men som sagt, jag är ingen stor fan av just mousserande viner. Och speciellt champagne ska man inte dricka ensam.
Jag får väl bjuda min vän en flaska normalgod skumpa på sommaren när han fyller jämnt. Fast han kommer från ett vinproducerande land så dricker han ytterst sparsamt vin. Vilket dilemma! Ingen av mina bästa vänner är varken data-, musik- eller vinmänniskor. De ämnen som jag brinner mest för.
If a bottle has been made using the tank method and and has not been aged at all it is definitely not a Champagne! Andra jäsning på flaska och minst 15 månaders lagring är obligatoriskt i appellationen Champagne.Från samma källa:
”If a bottle of Brut champagne has been made using the tank method and has not been aged at all, its quality will be very different to one made traditionally and matured over many months.”
Har alltid trott att med "Tradition" så avses en N/V (oftast Brut) gjord på en blandning av Chardonnay, Pinot Meunier och Pinot Noir.Har länge undrat vad champagnetillverkare menar med brut Tradition. Är det bara något de själva tycker låter bra ibland för deras baschampagne eller har det faktiskt någon betydelse?
Det går tydligen inte lita på alla möjliga källor gällande teknisk beskrivning …If a bottle has been made using the tank method and and has not been aged at all it is definitely not a Champagne! Andra jäsning på flaska och minst 15 månaders lagring är obligatoriskt i appellationen Champagne.
Jag har varit inne på det spåret också men ffa att det är mest mörka druvor. Har nog inte stött på en som är 50% (eller mer såklart) chardonnay.Har alltid trott att med "Tradition" så avses en N/V (oftast Brut) gjord på en blandning av Chardonnay, Pinot Meunier och Pinot Noir.
Tack! Verkar rimligtI mitt vinprovargäng är det flera importörer. Ställde frågan om Tradition. Svaret jag fick var att det betyder ingenting och bara är nåt klatschigt de skriver för att få deras billigaste cuvéer att sälja lite bättre.
Är det inte så enkelt att det just är en tradition, dvs något som återkommer vid fasta tidpunkter. Mina kunskaper i franska är begränsade till att kunna beställa vin på franska hemsidor, så jag antar, utan någon som helst uppbackning, att betydelsen är den samma på franska. Viner med beteckningen tradition är således ett vin som producenten levererar år ut och år in, dvs det vin som oftast brukar beteckna en NV.Har länge undrat vad champagnetillverkare menar med brut Tradition. Är det bara något de själva tycker låter bra ibland för deras baschampagne eller har det faktiskt någon betydelse?