Vår Fine är gjord av jästfällningen från 100% Pinot Noir som destillerats här lokalt i trakten av en god vän till oss. Joerg som är född och uppväxt i Tyskland, han växte upp med destillering då han fick lära sig konsten av sin far, sina farbröder och sin farfar hemma i Tyskland. Joerg importerade en toppmodern 150 L tysk kolonn pot still (Christian CARL) till Nya Zeeland, som resulterar i destillat med högsta kvalitet. Joergs vanliga jobb är Boeing 747-kapten: hans uppmärksamhet för detaljer som han ständigt måste ha i sitt dagliga jobb ger resultat i den högkvalitativa spriten han får fram från vår jästfällning. Vi buteljerar endast en liten mängd varje år vilket tillåter oss att gradvis öka våra lager och den genomsnittlig lagringstiden på fat. Den nuvarande tappningen har lagrats i upp till sexton år på fat och är en blandning av årgångar från ett ”evigt solera system”. Alkoholen är vanligtvis runt 43 %. Jag har fått min inspiration till destillat på jästfällningen från min tid på Domaine de L’Arlot i Bourgogne. Bourgogne-domäner gör vanligtvis antingen Marc de Bourgogne eller Fine de Bourgogne (ibland båda), från vad som i huvudsak är en biprodukt av vinframställning. Att ta vara på så mycket som möjligt i vår vinframställning är helt förenligt med vår miljö och hållbarhetsfilosofi för att minimera avfall och maximera alla möjligheter. Det här är förhoppningsvis en produkt som du kommer att uppskatta att dela med vänner, kanske efter en god middag där ni även åtnjöt en flaska av en av våra Pinot Noirs.