När man talar om skördeuttaget inom vinframställningen, så menar man då liter i vindruvor eller liter som vätska som man får ur vindruvorna? Började fundera den saken ett tag sen.
Obs! Hittade svaret på den här sajten:
https://www.jancisrobinson.com/articles/wine-by-numbers-part-one
… men ni kan berätta om det ändå, ifall ni vill.
P.S. För att läsa andra delen:
Wine by numbers: viticulture, part two, måste man registrera sig.
Och sen en annan sak: varför är de alltid så otydliga i sin formulering av olika fakta omkring vinproduktion? Tror de att man är en tankeläsare och kan gissa rätt svar helt själv?
T.ex. länge sen trodde jag att ”lagra vin” betyder enbart om man lagrar vin i ektunnor, men vilken kärl som helst verkar duga, det finns inga absoluta krav att vinet måste lagras just i ekfat, bara det är lagrat en viss tid som det är krav på!
Det finns hundratals sådana diffusa saker omkring vinet som det står ingenstans att hitta förklaring för olika fenomen, varför är det så svårt att hitta adekvat information på nätet till exempel?
Sen en sista undran den här gången:
vad är det lägsta skördeuttaget någonsin för att framställa ett högklassigt vin. Jag vet att min
Domaine Charles Baur, Muscat Grand Cru Eichberg Selection de Grains Nobles 2017 hade bara 8 hl uttag per hektar. Men det är nog fullt möjligt att vissa producenter av tyskt TBA har ännu lägre uttag för sina viner. Sen beror det säkert på årgången också och andra saker som har med vädret att göra.
”The average cited yield for
Yquem is 9 hl/ha, which equals 1.2 t/ha of grapes.” Källa: jancisrobinson.com
Rejält lågt, men inte den lägsta ändå, tror jag. De tyska mästarna som gör TBA på vissa områden kan ha ännu lägre uttag, men de avslöjar nog inte sina siffror.
Läste om redan mycket länge sen att vissa viner av
TBA tillverkas bara några dussin småflaskor och inte ens varje år! Då kan man förstå att de måste ta ganska rejält betalt av de dyrbara dropparna (och ändå gå i back), för det finns gränser hur mycket folk är beredda att betala.
Jag undrar om det finns någon vinkunnig här som kan svara på mina frågor. Borde ha fört någon sorts dagbok av alla konstiga siffror och fakta inom vinframställningen.