Jag hoppas att någon här kan svara på den sista frågan också:
Vad är det lägsta skördeuttaget som någonsin har gjorts för att framställa ett högklassigt sött vin?
Jag bifogar en länk där det framgår hur sällsynta vissa viner är:
When you taste the best wine of your life, and it's your daughter's birth year vintage, who can resist a Dönnhoff Trockenbeerenauslese? At the VDP auction, Dade Theriot captures a rare magnum, reported here in Germany's Der Spiegel magazine, March 2020. Click here for Der Spiegel article...
www.dvw.com
Obs! ”… the quantity offered was tiny: 24 half and 6 whole bottles as well as a single magnum.” Jag tror att även vingårdens areal måste ha varit pytteliten och samtidigt skördeuttaget också extremt låg. Men faktiska siffor IRL = In Real Life, får vi nog aldrig veta, då det är säkert en ’
sträng’ affärshemlighet. Det går dock att räkna ut ungefärlig uttag om man har kännedom vilket vinområde det handlar om – ingen lätt uppgift att ta reda på. Men en sak är helt säker … där ligger även
Château d’Yquem i lä … och känns plötsligt billig i jämförelse.
Så klart påverkas skördeuttaget extremt mycket av det faktum att man plockar bara perfekt mogna druvor, för alla druvor utvecklas inte i samma tempo. Ädelröta kan vara ganska kinkig att hantera och det uppstår inte heller varje år i Tyskland, eller ens i Frankrike, vad jag vet. Bara i Österrike kan man få
botrytis cinerea varenda år.
BTW = By The Way: Har sett att en del bedömare på Cellar Tracker =
CT, har kritiserat vissa viner för att innehålla för mycket botrytis! Mig veterligen kan det vara ganska svårt att få så mycket ädelröta genom vindruvor att det skulle försämra smaken på vinet. I så fall har kanske inte framställningen av vinet gått helt enligt planerna. Jag kan inte ämnet så bra, men ’killgissar’ här, som så många andra. Kanske vi har forumets
primus här som kan förklara hur allting hänger ihop?
P.S. = post scriptum. Lite skämt måste man ha med också, eller hur?