Någon gång runt 18:00 igår kväll så utbrister min bättre halva: "Vad ska vi äta idag, det var längesen vi besökte 28+?"
Ja, vad säger man? Jag ringer Ulf och kollar om han har bord och mycket riktigt så kunde han trycka in oss på vår favoritplats i restaurangen...
Visa bifogad bild 4030
Trots en klart moderniserad
vinmeny (med Ulfs mått mätt) så valde vi vår egen väg med en flaska röd Bourgogne och lite ströglas med vitt och sött till den stora avsmakningsmenyn. Först ut så blev det lite udda vin från Korsika som jag misstänker att
@chambertin uppskattar.
2013 Faustine Cuvée Collection Diplomate d’Émpire- Il Calvalière visade sig vara en trevlig bekantskap med rejält fyllig och fet päronfrukt med lite komplexitet av maskros, citrus, subtila fat och pinjenötter. Drack som komplement till de första rätterna på menyn. Bra matvin.
90p
Vår röda flaska blev
2010 Domaine Perrot-Minot Fixin Vieilles Vignes. Inget stort vin. Förvånansvärt fruktdrivet med mycket hallon, rabarber, blodapelsin och fatrost. Väldigt trevligt matvin som klarade sig bra ända fram till desserterna. Lättdrucket och charmigt.
88p
Kompletterade även med lite kraftigare saker till den köttbaserade huvudrätten, vilket blev
2010 Roberto Voerzio Barbera d'Alba Vigneti Cerreto. Intensiv och körsbärsstinn historia med nästintill nebbiolotanniner och fyllig kropp i fruktmättad stil. Härligt vin!
90p
Utöver dessa så blev det lite halvtorr och torr Riesling, Jurancon,
2009 Domaine des Baumard Quarts de Chaume och
2012 Château la Truffière Monbazillac till ostarna och de söta desserterna. Loire rockar fett som vanligt! Rejält söt CB är gudomligt gott!
Maten var som vanligt grymt bra och ovanligt lättfotad. Skön mix som passade utmärkt så här på vårkanten. Tyvärr så blir bilderna lite dassiga då mysfaktorn på restaurangen såklart inte är optimal för bra bilder.
Visa bifogad bild 4031
Aptitretare: Gåslever och annat smått och gott som jag har glömt...
Visa bifogad bild 4034
Förrätt 1: Tartar på svensk kofilé med Niceoliver, sardellemulsion och gravad äggula
Grymt god! Smakexplosion med kryddiga inslag av kryddnejlika/kryddpeppar och läckert komplex och nyanserad. Magiskt bra till pinoten! Hade lätt kunnat äta fyra portioner. En av kvällens höjdare, vilket inte är konstigt då det handlar om råbiff.
Visa bifogad bild 4035
Förrätt 2: Friterade sniglar med ramslökskräm och skum
Gott, men ingen favorit denna kväll. Oklanderlig, men friterade sniglar ger mig inte så mycket. Funkade väldigt bra med korsikanen. Välbalanserad rätt.
Visa bifogad bild 4036
Förrätt 3: Sotad burfångad havskräfta med primörer samt kräftbisque
Läcker, finstämd och sublim. Mycket god och elegant. Passade oerhört bra med både det röda och vita vinet. Vacker minimalistisk presentation dessutom.
Visa bifogad bild 4037
Huvudrätt 1: Kryddstekt hälleflundra med grön sparris och varm sparrismajonnäs.
Yummy! Sprudlande fräsch med perfekt tillagad hälleflundra. Det är bara att blunda och njuta. Pinoten funkade kalas här med.
Visa bifogad bild 4038
Huvudrätt 2: Gödkalvfilé och rostad kalvbräss, mandelpotatisbearnaise samt maltvinägersås.
Här blev det lite mer rustikt. Tur att vi tog in den kraftiga italienaren, för den behövdes för att möta tyngden och sötman i såsen. Jäkligt gott och klassiskt!
Visa bifogad bild 4039
Tillval: Blandade ostar...
Minns inte vad jag valde, men kitosten till vänster var en riktigt härlig stinkbomb. Blandade viner till med olika sötma. Minns inte riktigt vad som passade med vad, men ädelrötat till mögelosten är såklart ingen udda kombo.
[Bild saknas]
Efterrätt 1: Vit Valrhonachoklad och rabarber med citronmeliss samt rabarbersorbet.
Synd att jag glömde ta kort på denna rätt då den var läckert presenterad, dessutom grymt god. Så jäkla bra med ädelrötad CB till!
Visa bifogad bild 4040
Efterrätt 2: Yoghurtmousse med puffat bovete och honey crumb samt yoghurtsorbet.
Läckert med de krispiga honungssmakande bikupscellsliknande bitarna. Sorbeten kryddad med kardemumma bröt av bra, men var inte lika förtjust i yoghurtsmoussen, som kändes lite för fet och syrlig. Monbazilliac av bättre slag till detta funkade kalas. Var tyvärr för snål för d'Yquem denna gång.
Ännu ett besök avklarat. Väldigt nöjd, men skulle nog gärna se att Ulf såg till att man slapp känna sig ruinerad om man får för sig att välja de lite bättre vinerna på vinlistan. Bästa maten i stan förtjänar de bästa vinerna, men jag vill ha råd med dem också. Det springer snabbt i väg när man tar in lite roligare viner, tyvärr. Det är ju aldrig kul att behöva nöja sig med enklare dryck när man äter som en kung.