This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Efter julmiddagen ägnade två av sönerna och jag oss åt att spela "Ticket to ride" och
att dricka upp deras julklappar: Ron Zacapa Centenario 23 Anos och Ron Zacapa XO.
Centenario 23 Anos föredrogs då XOn är väldigt söt, mer som likör.
Ska och ska... Jag skulle klassa Diplomatico grand reserva som söt och det verkar vara många, inklusive undertecknad, som tycker den är schysst.Rom ska inte vara allt för söt. Centenario 23 Anos är också en av mina favoriter
Min flaska http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/1796-8207501 har precis tagit slut.
Gillar utöver denna Zacapa 23 årig och Zacapae XO.
Captain morgan private stock var också god, men lite för söt.
Några tips? Jag dricker gärna min rom rakt upp och ner. Misstänker att jag ska fortsätta att köpa någon som har legat på solrea-fat.
Gillar inte Zacapa negra, det är någon oangenäm rökighet i smaken som stör mig.
Köper gärna en flaska närmare 500kr än 1000kr. Men alla tips uppskattas!
BTW: Någon som har provat Areuchas blanco? Köpte den för ca 10€ när jag besökte Gran Canaria för några år sedan. Svårt att slå det lokala priset!
Jag tycker att Diplomatico är bra över hela linjen. Reserva Exclusiva träffar väl någon slags "sweet spot" innan det börjar bli för dyrt, men deras årgångsrom är fantastisk om man kan tänka sig att tänja på plånboken lite. Ambassador lär vara magisk, men priset är kanske lite väl häftigt. Med lite tur kanske man kan få prova den på måndag.Kul att du gillar Santa Teresa 1796! En av mina favoriter, även om det var många år sedan jag drack den. Lista nostalgi att läsa ditt inlägg, faktiskt!
Helt mot det här forumets anda ska jag rekommendera något som är lite billigare än ditt förslagna pris. Jag tror du skulle uppskatta Diplomatico, Reserva Exclusiva. 485 kr, och finns på de flesta bolag. Riktigt smaskig och smörjer halsen fint. Finns ingen anledning att inte dricka den rakt upp och ner. Eventuellt lite i sötaste laget, men jag tror inte att 1796, eller Zacapa 23yo, är så långt ifrån den sockerhalten.
Det borde jag kolla upp. Gillar romsmaken men allt som oftast blir det för sött för migPersonligen, som cigarrnörd, kan jag stå ut med alla ovanstående. Det mest spännande jag druckit de senaste åren är dock Dictador 20 years Solera som är en upplevelse utanpå det mesta. Kaffebönor, lakrits, fudge utan att bli sötsliskig.
Japp, en hel del bra viner också. Charles Smiths samling var överlag mycket bra (tempranillon var spännande) samt en furmint 2009 som kanske var mer intressant än bra men som jag gärna provar igen.Var du på sortimentsprovning med Handpicked?
Provade du Fraser Gallop, Julia Bertram eller någon annan av deras "nyare" producenter?Japp, en hel del bra viner också. Charles Smiths samling var överlag mycket bra (tempranillon var spännande) samt en furmint 2009 som kanske var mer intressant än bra men som jag gärna provar igen.
Japp, Julia Bertram är tyska@kayaker Vet inte vilka som är de "nya" producenterna. Jag provade (ett axplock av nyheterna):
Fraser Gallop Parterre Chardonnay 2014, lätt/medium ekad med hög syra, tappar snabbt frukt i smaken, syran hänger kvar. 88p
Fraser Gallop Cab Sauvignon Merlot 2014, nej, fattar det inte, 80p
Cristo di Campobello Lalùci 2014, exotisk, syntetisk, trevlig, lite sprits, annorlunda, gärna mer, syra+, 87-88p
Cristo di Campobello Laudàri 2014, fat ekad std chardonnay, vanilj, något kort, syra-, 86-87p
Les Brugueres 2014, kassa noteringar, lugnt, bra balans, syra+, ingen hetta, gott, ganska skön spanjak, 87p
Bouchard Finlayson Sauvignon Blanc Reserve 2015, kort, gräsig, trist, 83p
Såg inget från Bertram (tysk va?). Jag har inte hunnit gå igenom alla anteckningar men Smith, Birichino, B.Leighton & Wine&Soul hade en hel del bra.