Långt inlägg. Har ni några tips på vad jag nu bör köpa efter att ha gjort den här smakresan? Ska jag bara lite på min egen palett eller är det någon duktig romkännare som ser vilken stil av rom jag gillar kontra inte?
I december 2018 så testade jag en romkalender med 24 olika sorter. Kul grej! Kanske inget jag gör om. Finns många stilar på rom, helt klart. Nu har i alla fall mina tre flaskor som jag haft hemma ett tag tagit slut, så det är snart dags att lägga en ny beställning.
Insåg i samband med detta att jag inte delat med mig av mina anteckningar. Som förvisso inte är mer än en fingervisning på om jag gillade romen eller inte. För att göra det hela lite mera rättvist så provade jag 3 sorter per tillfälle.
I december 2018 så testade jag en romkalender med 24 olika sorter. Kul grej! Kanske inget jag gör om. Finns många stilar på rom, helt klart. Nu har i alla fall mina tre flaskor som jag haft hemma ett tag tagit slut, så det är snart dags att lägga en ny beställning.
Insåg i samband med detta att jag inte delat med mig av mina anteckningar. Som förvisso inte är mer än en fingervisning på om jag gillade romen eller inte. För att göra det hela lite mera rättvist så provade jag 3 sorter per tillfälle.
- Dictador Colombian Rum Aged 20 Years
Rökig doft som brända löv. Dov alkohol. Lite vanilj. Blaskig känsla i munnen. Eldigt avslut. Inte bra är första tanken.
- Whisper Rum "Antigua & Gold Rum"
Päronsplit, mycket vanilj och sötma. Ingen alkohol. Inte alls god. Blaskig och sprit. Skakade på hela huvudet när den hade passerat strupen. Den lugnade ned sig med luft men försvann nästan helt och hållet smakmässigt också.
- New Grove Rum Old Tradition Aged 8 Years
Väldigt kraftig intensiv, nästan obehaglig stickig doft. Päron och tigerbalsam. Blev bättre med luft. Rökig munkänsla. Sitter kvar riktigt länge. Giller inte den här heller. Riktigt äcklig faktiskt! Bränner och smakar bara frätande.
- Ron Cihuatán Gran Reserva Solera 8
Mycket behaglig doft. Godisbutik. Sötma. Vanilj. I munnen samma. Avslutar rent och mjukt utan alkohol. En rom jag gärna dricker en hela flaska av.
- Domaine de Séverin VO, 3 years old Agricole rum from Guadeloupe
Rökig som whiskyn laphroaig. Gillar inte. Vattnig i munnen med rökig finish. Usch jag kräks!
- Flying Dutchma Premium Dark Rum 3
Inte rökig och inte söt. Nåt mitt i mellan. Typ finkel. Luktar obehagligt. Alkohol slår igenom och smaken är inte lika tung som doften, men ändå inte en rom som är god.
- Añejo 15 Años Ron Panamá RON
Trevlig doft. Vass men med viss vanilj. I munnen eldig och delicato dammsugare. Lägger sig fint i finishen. Eldigheten går över till en bra balans. God! Dricker gärna igen.
- Cruzan Blackstrap Rum enghaven
Målarlåda med lite rökiga toner. Mer bränd macka än brandrök. I munnen fyllig och smaken ganska intensiv. Apelsin och "jul". Trevlig utan vass alkohol. En stil jag gillar men inget jag köper mer av. Vill ha mer vanilj.
- Novo fogo Família Special Calendar Blend of Silver, Chameleon, Barrel-Aged and Tanager Cachacas
Ljus lätt rom som doftar lite spritigt men inte så dominerande. Lite nagellack. I munnen lätt och eftersmak av honungsglaserade päron. Riktigt vass först sen slår över till sötma i avslutet. Riktigt bra! Dricker gärna igen.
- Deadhead Dark Chocolate Flavored Rum
Rolig att dofta på. Mörk choklad. Tänk chokladsås som man häller på glassen och som fått smälta i solen. Oj det blir för mycket Chokladbomb deluxe. Både på tungan och eftersmaken. Kul att testa men inget jag dricker igen.
- Ron Magec, Ron Añejo XO Pedro Ximenez
Lätt doft. Lim. Ljus rom XO. Gott. Len finish. Kan drickas igen.
- Fijian Rum Liqueur 8 Years Old
Kladdig sliskig som luktar choklad. Kanske hade passat till en dessert?
- Matugga Golden Rum
Alkohol lätt rökig. Spya! Äckligt. Usch. Häller ut.
- Cane Island Trinidad Rum
Lätt. Lite spritig. Päron. Lite vattnig. Ett mellanting som inte klarar av att balansera över på det positiva. Ett trevligt försök i en stil som jag gillar bättre än rökig rom.
- Cane Island Jamaica Rum
Punchpralin. Lite mer spritighet på ett bra sätt. Inte en fantastisk rom men i min stil. Något vasst avslut om man ska vara kritisk.
- Saint James Rhum Vieux 7 Year Old
Svår doft. Komplex. Apelsin och spritzighet. I munnen är det fylligt. Smakerna försvinner och tyngre alkohol är allt som finns i eftersmaken. Ruskar lätt på huvudet i en sorts beska droppar i avslutet. Häller ut.
- Neptuns Rhum Handmade in flensburg
Blommig parfymerad doft. Genomskinlig som vatten. Nej inget för mig, häller ut.
- Travellers Years 5 Old Reserve Premium Aged Rum
Len och balanserad. Som en rom ska smaka. Hade gärna druckit igen.
- Borgoe Reserve Collection 8 Years Old
Len och balanserad. Mer kola och vanilj och mindre komplexitet i den här. Alkoholvärme som ligger kvar länge i finishen utan att göra det på ett dåligt sätt. God som jag gärna dricker igen.
- Mombacho Ron Reserva 8 Year Old Rum
Lite vattnig. Lite vaniljglass. Lite av allt. Mellanting. Inte äcklig och inte nåt jag köper igen. Kanske en bra drinkrom?
- Old New Orleans Amber Louisiana Rum
Sämsta flaskan av alla 24. Häller ut. Luktade klorin.
- Tres Hombres 2017 ED 17 VII Anos Solera
Lite bättre än nummer 21, men knappt. Häller ut.
- Cane Island Cuba Rum Single Island Blend
Spritig. Lite vag doft. Lite vanilj, karamell och torkad aprikos.
- Ron Barceló Imperial – Rom Dominicano
En bättre version av rom, men besviken då jag trodde att de hade sparat det bästa till sist. Komplex smak med lager av ljus choklad och sirap. I munnen är det lent, men något beskt avslut som stör mig lite.