Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 4 oktober 2019

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Missade Veraton. 10:00:20 var ju på tok försent. Jag skall till Palma om några veckor. Hur stora är chanserna att man kan plocka upp några ex där tror ni?
Räkna inte med det. Men det finns hos en del näthandlare - bara aningen dyrare än systembolaget. ~€24

Foodcoma

Medlem
Räkna inte med det. Men det finns hos en del näthandlare - bara aningen dyrare än systembolaget. ~€24

Finns på gourmethunters till bättre pris än bolaget, både veraton och alto moncayo (iaf om man beställer lite fler flaskor :) ) beställde nyligen 7 veraton och 4 alto tror jag sparade strax över 500kr jämfört med bolaget men beställde jag även lite annat för att få lägre procentuell fraktkostnad

Där finns även alaya tierra som det var prat om i en annan tråd nyligen och som påminner om alto

Last edited:

jrick

Medlem
Det provocerar mig oerhört att folk som finns i närheten av PK-huset sitter och klickar på viner som bara finns där istället för att masa sig ner och handla direkt. Så av dom 7 flaskor Bona Fide och dom 20 Cuveé Cinema som gick till webbsläppet så sitter alltså Stockholmare och bjuder på dom OCKSÅ!!! Förutom dom 36 av varje som gick till PK-huset.

Jävligt provocerande faktiskt.
Det provocerar mig att det levereras så mycket flaskor till Hansa och Gårda när det sedan nästan alltid finns kvar flaskor där långt efter släppet. Så himla nära PK-Huset jobbar ändå inte så många av Stockholms läns uppskattningsvis två miljoner vuxna invånare. Dessutom kanske en del jobbar i vården, trafiken osv, inte alla som är glassare på kontor i innerstaden som bara kan springa iväg på rast och handla i PK-huset. Eller menar du på allvar att någon som jobbar i t.ex. Farsta eller Kista skulle ta halva dagen ledigt för att kanske lyckas köpa något siom finns på PK-huset medan alla utanför Stockholm ska lugnt kunna klicka hem det de vill ha, av någon slags solidaritet?

Adamanko

Medlem
Det provocerar mig att det levereras så mycket flaskor till Hansa och Gårda när det sedan nästan alltid finns kvar flaskor där långt efter släppet. Så himla nära PK-Huset jobbar ändå inte så många av Stockholms läns uppskattningsvis två miljoner vuxna invånare. Dessutom kanske en del jobbar i vården, trafiken osv, inte alla som är glassare på kontor i innerstaden som bara kan springa iväg på rast och handla i PK-huset. Eller menar du på allvar att någon som jobbar i t.ex. Farsta eller Kista skulle ta halva dagen ledigt för att kanske lyckas köpa något siom finns på PK-huset medan alla utanför Stockholm ska lugnt kunna klicka hem det de vill ha, av någon slags solidaritet?
Lyckades klicka hem 2 Crystallum Cuvee Cinema, men ingen Bona Fide. Drog förbi PK-huset där det fortfarande fanns en massa flaskor kvar av samtliga Crystallum så blev en flaska Bona Fide där också...

Sebran

Medlem

På sätt och vis kan jag förstå frustrationen för de som inte har tillgång till flaggskeppsbutikerna när någon som jag både klickar hem flaskor på webben OCH haffar flaskor direkt i butiken. Men som flera har påpekat tidigare så sitter jag som de flesta andra på kontoret och har normalt sett inte möjligheten att springa ner till butiken före lunchen (då vissa flaskor ofta redan är slut), men idag råkade vara ett undantag. Men eftersom de flesta flaskorna ändå brukar finnas kvar även runt lunch är det ganska sällan jag försöker klicka på webben.

Skrutt

Medlem
Jag pratade nyligen med en på Systembolagets HK om just avsaknaden att kunna beställa vadsomhelst till sitt lokala bolag. De har ju funktionen på test i Uppsala där det fungerar bra, men att de håller på att utvärdera det hela om det är värt att implementera i hela Sverige. Bara där blir man ju rädd, vadå utvärdera? Det är dags att vakna för Systembolaget och inse att människor gör sina inköp på internet för att sedan hämta ut dem eller få dem levererade. Ännu mer skrämmande är att testprojektet pågått i typ två år också, och se vad långt de kommit...
Jag säger inte att du har fel men tycker miljöhänsyn (transporter) måste tas med i ekvationen. Jag är tveksam till att skicka små partier (tillfälligt sortiment) till fler butiker. Utkörningen av beställningar lär inte minska nämnvärt medan transporterna vid lansering torde öka. Men jag spekulerar här - har inte insyn.

Däremot anser jag inte att beställning från butik till butik borde vara tillåtet. Icke uthämtade beställningar borde skickas tillbaka till depån på reguljär rutt. Denna uppfattning har jag också mött hos erfaren SB-personal. Jag måste samtidigt erkänna att jag mot bättre vetande har utnyttjat butik-butik-möjligheten själv fram till några år sedan.
Tumme på det. Och ursäkta om jag surnade till. Och jag har inte gett upp försöken än. Bör ju komma påfyllning på lagret.
Tänk på din Accomasso och gott helghumör torde infinna sig.

Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Så himla nära PK-Huset jobbar ändå inte så många av Stockholms läns uppskattningsvis två miljoner vuxna invånare. Dessutom kanske en del jobbar i vården, trafiken osv, inte alla som är glassare på kontor i innerstaden som bara kan springa iväg på rast och handla i PK-huset. Eller menar du på allvar att någon som jobbar i t.ex. Farsta eller Kista skulle ta halva dagen ledigt för att kanske lyckas köpa något siom finns på PK-huset medan alla utanför Stockholm ska lugnt kunna klicka hem det de vill ha, av någon slags solidaritet?
Det finns dessutom faktiskt arbetsplatser som inte tillåter att de anställda för in alkoholhaltiga drycker. I de fallen handlar det inte bara om att ta sig fram och åter från arbetsplatsen till PK-huset (eller annan butik) för att kunna köpa under arbetsdagen, utan flaskorna måste också hinna lämnas någon annan stans innan det går att återvända efter jobbet. Så upplägget med att besöka en fysisk butik vid ett exakt klockslag en vardag är väl ett upplägg som fungerar för en rätt liten andel av befolkningen. Väldigt 1900-tal.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det provocerar mig att det levereras så mycket flaskor till Hansa och Gårda när det sedan nästan alltid finns kvar flaskor där långt efter släppet.
Frågan om huruvida flaskorna fördelas "rättvist" mellan olika butiker har återkommit här på forumet under åren, med rätt olika åsikter (för att uttrycka det försiktigt). Det vore intressant om det kunde gå att få ut läns- eller butiks-fördelad statistik från SB på försäljning från webblanseringar och dyrare produkter i BS, d.v.s. sådan försäljning av "dyrgripar" som inte styrs av tilldelningen av vad som automatiskt ställs på hyllan. Jag är nyfiken på hur fördelningen är mellan de tre storstadsområdena och hur mycket som säljs i övriga län, samt om det skiljer mellan olika produktgrupper. Att dyr whisky har lite en annan geografisk fördelning (jämnare över landets yta) än dyra viner ser jag som rätt givet. Men är det också skillnad på den geografiska fördeningen av dyr champagne och andra dyrare viner? Skiljer sig den geografiska fördelningen i prisklass t.ex. 300-500 kr eller 500-1000 kr från de allra dyraste i "värsta webblanseringsprisklass"?

Skrutt

Medlem
Kan ha viss förståelse för att de finaste vinerna ligger kvar i vinkällarbutikerna, men whiskey o dyl kan lika gärna finnas i centrallagret. F ö dominerar ekonomi och kundkomfort som vanligt här [duckar för smockan].

var det bara jag som zoomade in på Grossets mindre kända vin - Gaia? kanske 80-talsdesignen på etiketten (https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/gaia-9584201) avhöll några nyfikna från ett annars snyggt och elegant vin för pengen (ungefär som chablis från firmorna Barat: https://www.sommselect.com/?product=domaine-barat-chablis och Savary: https://www.kermitlynch.com/our-wines/savary/) ? @Swedish @thunberg @gece @vintomas m fl

slank (men fin-fruktig) Aussie bordeaux blend under 400 kr som funkar i källaren likaväl som i karaffen.
kan inte bli alltför fel tänker jag?!

Last edited:

Swedish

Medlem
var det bara jag som zoomade in på Grossets mindre kända vin - Gaia? kanske 80-talsdesignen på etiketten (https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/gaia-9584201) avhöll några nyfikna från ett annars snyggt och elegant vin för pengen (ungefär som chablis från firmorna Barat: https://www.sommselect.com/?product=domaine-barat-chablis och Savary: https://www.kermitlynch.com/our-wines/savary/) ? @Swedish @thunberg @gece @vintomas m fl

slank (men fin-fruktig) Aussie bordeaux blend under 400 kr som funkar i källaren likaväl som i karaffen.
kan inte bli alltför fel tänker jag?!

De tre givna köpen för mig var det ingen som ville ha (Grosset Gaia, Clonakilla samt Domaine d'Aupilhac). Visserligen så vet jag att jag har dålig smak men ändå...:confused:
Grosset Gaia är i vanlig ordning lysande...

Last edited:
De tre givna köpen för mig var det ingen som ville ha (Grosset Gaia, Clonakilla samt Domaine d'Aupilhac). Visserlige så vet jag att jag har dålig smak men ändå...:confused:
Grosset Gaia är i vanlig ordning lysande...
Amen, brother!

I min blygsamhet kan jag ha glömt att nämna att jag också inhandlade någon flaska Clonakilla 2016 Shiraz-Viognier.... Ej att förväxla med Clonakilla Hilltops (extremt prisvärd men inte magi https://www.finewines.se/threads/la...-hilltops-shiraz-2014.4670/page-2#post-116833) eller O'Riada Shiraz, som jag håller för närmare Hilltops, i kvalitet, än Shiraz-Viognier, men med en prislapp runt 400 kr.

Toppen