Kan ju dela med mig av mina egna farhågor och rädslor, om inte annat för att sätta covid-19 i lite perspektiv.
I slutet av Oktober var jag, hustrun och sonen till sonens sommarstuga för att röja upp efter en rejäl avverkning av trän på tomten (barnbarnet snart 9 är allergiker och har astma). vi eldade ris nere vid strandkanten och så låg det en del avverkade trädstammar som var uppsågade i drygt meterlånga bitar som skulle flyttas upp till vägen. Jag sätter igång med detta, har en pirra och ska dra en av bitarna upp de 40-50 metrarna. kommer 10 meter. så tar bara luften slut. ingen mjölksyra, ingen brist på ork, bara brist på syre. när jag lyckats lugna ner mig lite så fortsätter jag i lite lugnare takt varvid jag bara är kraftigt andfådd. Får till sist upp ca 5-6 stycken av bitarna. till saken hör att jag under hösten även dragits med en envis hosta. Veckan efter denna upplevelse masade jag mig till husläkaren som genast börjar ordinera prover och en lungröntgen. proverna visade ingenting men lungröntgen visade någon form av förändring, och man vill göra en datortomografi. Läkaren som granskade datortomografin kom fram till samma bedömning som den som granskade röntgenbilderna - lungfibros. Jag var milt skeptisk, eftersom symtomen inte passade in för fem öre, men - jag hade kraftig reflux under ett antal år runt millennieskiftet och opererades för ett diafragmabråck nån gång typ 2001 eller så, och reflux kan möjligen ge upphov till lungfibros.
Lungfibros är en sjukdom man inte ska googla på, eftersom de första träffarna säger att man har en genomsnittlig överlevnadstid på ca 5 år.
detta besked får jag över telefon när vi är i paris. dagen efter beskedet är vi på versailles, och då ringer sköterskan från karolinska och ger mig en tid redan på fredan veckan efter, vilket min fru var lite skeptisk till (hon är sjuksköterska) eftersom de även ville jag skulle ta en hel del prover och en de av proverna var odlingar som inte borde hinna bli klara. bara nån timme efter samtalet får jag ett sms- ny tid knappa tre veckor senare. prover tas och jag gör en spirometri och jag har första läkarkontakten en vecka före jul. proverna visar ingenting (LD och ALP utanför gränsvärdena, vilket möjligen kan tolkas som att jag har en pågående läkeprocess och lågt magnesium (kramp i vaderna)), men spirometrin visar att jag har ca 56% lungkapacitet (inklusive gasutbyte). Läkaren där är dock milt skeptisk till att det behöver vara lungfibros. nya tester, nya prover, ultraljud av hjärtat, ny datortomografi och sen i början av mars en bronkoskopi, med lunglavage. kan meddela att den undersökningen låter värre än en gastroskopi, men det är den inte en gastro är en riktig plåga. Däremot känns det ju sådär att göra den typen av undersökning vid den tidpunkten. Då hade ju nCov-19 och covid-19 börjat bli stort utanför kina...
nåväl.
en och en halv vecka senare (i måndags denna vecka) hade jag en ny telefonkontakt med min läkare, och då kände han sig komfortabel med att landa i en betydligt banalare diagnos - Hypersensitivitetspneumonit (eller kronisk allergisk alveolit), en sjukdom som är relativt enkel att bota - man knaprar bara kortison i hyffsat höga doser i 6-12 månader. dessutom konstaterade han att jag inte hade någon av de 25 virus de testat för (ett förvånat vara tre sars-virus från honom.... min kommentar var tja, det är väl sars-1 sars-2 och mers, och sars-2 är skiten som huserar nu), ingen av alla bakterier de testat för, ingen svamp och inga andra mikroorganismer. det kändes rätt märkligt att gå ute och få hostattacker där folk flyttade på sig men samtidigt veta att jag nog var den ofarligaste hostaren de skulle möta den närmaste tiden...
right
kortison verkar hämmande på immunförsvaret, och jag har en lungsjukdom som sitter i nedre delen av lungorna och nedsatt lungkapacitet.
Hur gör man nu? har kommit från ett osäker läge där jag funderar på om jag ens kommer att fylla 70 (är 62), till ett läge där covid-19 lurar runt hörnet. Jag har naturligtvis redan innan bronkoskopin fått veta att det lutar åt alveoliten, och att det då skulle bli kortison. så mitt resonemang blir rätt pragmatiskt - om jag avvaktar med behandlingen kommer jag att hosta som en tok och förmodligen ha en hyffsad chans att få covid-19. skulle jag klara mig så kommer ändå viruset komma tillbaks i höst, och då är jag ändå under behandling. läkaren ansåg inte att det finns någon egentlig anledning att inte börja, min sjukdom är förmodligen inte så allvarlig att jag har nån reellt förhöjd risk att bli allvarligt sjuk. men som amerikanarna brukar säga, jag kände mig som att jag satt mellan "a rock and a hard place".
jag har (tack och lov) möjlighet att arbeta hemifrån och mitt arbete är inte i riskzonen för nedstängning pga covid-19 i alla fall. jag har suttit hemma på kammaren och haft tråkigt sedan 12 februari (har varit tvungen att åka till kontoret ett par gånger i februari). Jag jobbar på dagarna och skjutsar frun till jobbet vid 21:30 de kvällar hoin jobbar. sen går vi ut och går emellanåt. jag har även varit och handlat - stora coop är rätt öde sista kvarten innan de stänger på en vardagkväll. men nojjan blir ju inte mindre. dessutom är som sagt gumman sjuksköterska, inte på sjukhus men väl inom så kallad ASIH (avancerad sjukvård i hemmet) vilket nog är ännu värre. de har minimal tillgång till skyddsutrustning och inga riktiga direktiv till hur de ska agera om de får en patient som verkar kunna vara smittad.
hon har varit rädd och ledsen för min skull i några månader, och nu är jag rädd för ett litet skitvirus som jag för tio år sen inte hade funderat över...
men samtidigt är det väl bara att konstatera - det är som det är, händer det nåt så händer det nåt. det är trots allt inte osannolikt att min fru skulle råka ut för en fyllskalle på vägarna på färingsö som inte kan låta bli bilen. eller en älg för den delen.
det som är bra är att kortisonbehandlingen inte direkt påverkas av alkoholkonsumtion. det enda skulle vara att blodsockret påverkas av kortisonet och att det då indirekt skulle vara skadligt av den anledninge. däremot har jag lagt ner vinköpandet, för ett tag, har ju lite att ta av så det är inte nån överhängande risk att det tar slut de närmaste åren.
på plussidan är ju också att jag inte mår dåligt. jag blir anfådd emellanåt, men har oftast inga problem att promenera i rask takt det är en liten tröskel där i början, men kommer jag bara över den så funkar det.
men jag ägnar mig åt social distansering på gränsen till isolering. jag vill ju gärna träffa mina syskon, sonen och hans familj, hans svärföräldrar, men jag törs inte.
ett par av gångerna vi varit ute har vi varit förbi lokala konsum för att handla lite, jag har stått utanför och väntat. senast var häromdan, och jag har f*n aldrig sett så mycket folk där klockan 1930 en vardagkväll, det var 15 bilar på parkeringen och det kom dessutom fyra fem par gående som skulle handla. tittar in, och kan konstatera att det där med social distansering och att hålla avstånd till andra, det är det ingen som förstått vad det innebär. dubbla köer, folk står och andas i nacken på personen framför, när man packar sina varor står man hellre bredvid den andre än att ställa sig vinkelrätt bredvid för att lämna lite mer utrymme.
och jag då - en månad in på min självvalda halvisolering - blä. ett kungadöme för ett restaurangbesök med god mat och lite folk runtomkring. saknar tom wallenbergarna på restauran hemma vasastan på torsdagslunchen. tänk att kunna våga ta hem gäster igen.
till sist - det är fan inte det minsta synd om mig, jag satsar fortfarande på att bli äldre än min pappas farmor blev (100 år och 4 månader), men helst med lite bättre korttidsminne än hon hade sista åren. distanseringen var självvald initialt, vi är sedan en vecka beordrade att jobba hemifrån.
värsta stressen var faktiskt igår. min bror är 13 år äldre än jag och har hjärtsvikt, svägerskan har förmaksflimmer, syrran är 7 år äldre, har högt blodtryck men inget annat egentligen. Jag sitter i ett Teams-möte med mina kollegor, helt plötsligt ringer brorsan och jag swipar bort honom. en halvminut senare ringer syrran och blir bortswipad, och strax efteråt ringer brorsan igen. pulsen gick från den något förhöjda nya normala 75 (kortisonet) till 200. adrenalinchocken sätter in. va i hela friden är det nu. vi är klara med mötet några minuter senare, varvid jag genast ringer tillbaks till brorsan - inget svar. gaaah. som tur är kollar jag om nån av dem sagt något på mobilsvaret, då ser jag att syrran skickat ett sms "ville bara höra hur du mår". puuuh. ringde upp henne och sa att det var tur hon skickade smset jag var helt övertygad om att det var nåt som hänt...
ganska skönt att prata med dem dock, de ägnar sig åt distansering. de går ut, de träffar folk ute och pratar. men de håller avstånd.
nu är det sängdags. i morgon vankas kycklingfilé och svamprisotto. och nåt gott surt halvgammalt rödtjut.
och bara sådär som avslutning - den som tror att FHMs chefsepidemiolog ensam fattar deras beslut, ska nog fundera ett tag till. han har nog inte ens sista ordet. det enda som ligger honom i fatet är att han inte är särskilt medial i sin framtoning.
-anders