SV: Stora middagstråden
Eftersom utbudet idag i kantinen var så brutalt dåligt att harakiri framstod som ett godtagbart alternativ tänkte jag muntra upp mig genom att skriva en liten middagsredovisning. Det har varit dåligt med det på sistone, redovisningar alltså, inte middagar.
För någon vecka sedan torterades jag svårt under ett spinningpass, inte så mycket till kroppen som till själen. Musikvalet var osedvanligt dåligt och det säger en del i technokåta Tyskland. En upphottad version av en redan från början genomruttet usel låt, Crystal Waters "Gypsy Woman", skickade humöret genom golvet. Det stod klart att det skulle behövas högklassig mat och tillhörande viner för att få mungiporna att dra uppåt igen. Königshof nästa.
Klockan var sen så jag utnyttjade mina "stamkundsprivilegier" och fick trots det ett bord. Vissa restriktioner vad gällde menyvalen fanns dock, köket skulle ju helst hinna med att laga maten innan stängningsdags.
Amusen kommer snabbt i form av en gazpacho med calamaretti och paprikakräm. En liten "fiskrulle" i en mjäll paprikasås utgjorde den ena hälften av "Sagan om de två tornen". Det andra tornet var ett shot-glas med en tomatsoppa med en pikant krudda i bakgrunden. Satt som en smäck ihop med Billecart-Salmon Rose. Tankarna på zigenarkärringen började klinga bort.
Nästa rätt satte smaklökarna på prov. Langustino, mer känd som havskräfta i Svedala, med krusbär och vanilj. Kräftan var aromatiserad med vanilj och bredvid vilade en krusbärskräm. Rena desserten men inte oävet. Till denna ställdes Weingut Schmitt's Kinder Scheurebe Randsacker Sonnenstuhl Spätlese Trocken 06. Vinet hade rätt syra och struktur för att möta maten men det hade inte skadat med lite mer kropp för att stå upp mot sötman i krusbären. Rosen var på tok för syrlig.
Nästa rätt är inte fullt lika krävande men vi ligger ändå lite utanför traditionella smakkombinationer. Sauterad filet av sjötunga med blomkål och maltbrödscreme. Det exakta tillvägagångssättet för att förvandla maltbröd till en creme är okänt men det påminner om en elegant brunsås. Såsen är mild men ändå bärande för hela rätten. Sommelieren har nu valt en Kurt Angerer Chardonnay 2005, Kamptal. Att vinet lagrats på ek råder det inget tvivel om, på gränsen till överekad.Har dock en syra som, nätt och jämt, klarar av att balansera upp det hela. Passar ganska bra till maten men jag lägger in en reservation vad gäller eftersmaken som blir lite för "träig" av eken. Troligen hade en (dyr) bourgogne suttit finfint. Scheureben blir lite för aggressiv i strukturen, i synnerhet syran.
För vinet till nästa rätt är återvänder vi till Franken. Weingut Rudolf Fürst Spätburgunder 'R' (Burgstadt) Centgrafenberg 2003. Doften är utan tvekan en kryddig Pinot Noir fast inte riktigt på den spännande nivå som La Tache erbjuder... Jag tycker att tyska rödviner oftast har en för hör syra för att vara angenäma. Dock så var ju 2003 rekordvarmt så det verkar som att det har tagit ner syranivån i vinet till mer acceptabla nivåer, jag hade inget att anmärka på den punkten. Annars är min reflektion att vinet har ett kort slut och är inte direkt komplext.
Maten är medaljong från råbock med rabarber-gåslever-povesen och selleri. Povesen är någon bayersk speciallare och påminner om pannkaka.
Vinet känns lite för varmt men funkar till maten.
Desserten tilltalade mig på det mest fundamentala planet, den var stor som en huvudrätt. Att den sedan dessutom bestod av idel godsaker gjorde inte saken sämre. Tahitivanilj-wåffla med fylld cannelloni och varma hallon och hallontårta av vanilj-hallonkräm. Åhhhhh! Vinet är en bekanting, Weingut Andreas Laible Traminer Durbacher Plauelrain Auslese 2007, Ahr. Jag och Myson konsumerade varsitt glas av 06:an på Tantris och det gjorde lika lite ont då som nu. Vinet var för kallt för att man ska kunna göra en mer seriös evaluering men temperaturen gjorde vinet friskt och det matchade väldigt trevligt mot i synnerhet hallonen.
En stadig packe praliner senare var jag tillbaka i mitt vanliga jovialiska jag och gick hem.