Lyckades inte hitta något sätt att editera mitt föregående inlägg. Nu samma inlägg med bilder och hoppas att någon av administratörerna kan hjälpa mig så att jag slipper att ha två inlägg med så gott som samma innehåll:
Får passa på att återuppväcka denna tråd, en semestervecka på Sicilien innebar att jag fick lite tid att testa på sicilianska viner. Jag får tacka alla tidigare tips då jag hade läst tråden noga och jag hade med mig en lista på producenter som jag ville testa. Jag drack mestadels nero d'Avola vilket gjorde att björnbär var den klart dominerande smaken. Tyvärr så serverades flertalet av vinerna alldeles för varmt.
2011 Castelluccimiani Nero d'Avola
Visa bifogad bild 1764
Doft av röda vinbär, björnbär, smultron, körsbär, rambutan och en viss nyans av aceton.Smak av körsbär, röda bär och röda vinbär. Eftersmak av röda vinbär. Bra med syra i vinet. Vinet serverades alldeles för varmt, så här i efterhand så var detta ett av de bättre "billigare" nero d'Avola vinen då det behöll syran väl och inte bara smakade saft. Omdömet är gott, men inget som jag kommer att köpa i framtiden.
2009 Donnafugata Tancredi (CS + Nero d'Avola)
Visa bifogad bild 1770
Doft av svarta vinbär och syrliga körsbär.
Smak av svarta vinbär, småsura körsbär och eftersmak av röda vinbär.
Ett av de bättre vinerna under resan, ett vin som smakar gott och det bör vinna på lagring. Detta vin serverades också alldeles för varmt och vore kul att ha testat vid en lägre temperatur.
2012 Judeka Cerasuolo (Nero d'Avola + Frappato)
Visa bifogad bild 1771
Tydligt doft av björnbär och nyanser av hallon
Smak av björnbär och drottningsylt/puré.
Ett väldigt syltigt vin som påminner om en barnefterrätt på burk. Enkelt att dricka men inget som jag uppskattar. Resans sämsta vin. Detta vin serverades vid en bra temperatur.
2007 Planeta Santa Cecilia (Nero d'Avola)
Visa bifogad bild 1772
Doft av björnbär och mörka körsbär.
Smak av björnbär, smått syrliga körsbär, röda bär och eftersmak av röda vinbär. Vinet har bra med syra och det finns en hel del tanniner. Det näst bästa vinet under resan, tyvärr serverades det alldeles för varmt. Skulle vara intressant att dricka detta vin vid bra temperatur.
2011 Occhipinti SP68 (Nero d'Avola + Frappato)
Visa bifogad bild 1773
Doft av björnbär och jordgubbssaft
Smak av björnbär, söta röda bär och en avslutning av röda vinbär. Att detta vin serverades vid en bra tempratur, hade bra med syra + att alkoholhalten var på 12,5% hjälpte till att göra detta vin fruktigt istället för syltigt. Ett vin som jag skulle kunna tänka mig att dricka igen om/när jag kommer till Sicilien igen.
2012 Caruso & Minini Terre di Giumara (Nero d'Avola)
Doft av söta björnbör rårörda i vodka
Smak, tydligt smak av björnbär och nyanser av övermogna jordgubbar. Serverades alldeles för varmt. Helt ok vin, men inget mer.
2007 Donnafugata Contessa Entellina Mille e una notte
Visa bifogad bild 1775
Doft av björnbär, viol och körsbär
Smak av syrliga körsbär, björnbär, plommon och toner av smultron, röda vinbär och läder
Klart bästa vinet som också serverades vid en bra temperatur. Detta är helt klart ett bra vin även om jag föredrar andra regioner framför Sicilien.
Jag kommer nog aldrig att bli ett stort fan av sicilianska viner och kommer inte aktivt köpa dem i Sverige. Båda Donnafugata vinerna och vinet från Planeta var bra och dessa kommer jag garanterat dricka igen om jag besöker Sicilien. Jag blev även lite nyfiken på Occhipinti och kan tänka mig att ta in något av deras bättre viner vid nästa Sicilien besök. Sedan gäller det att hitta restauranger med vinkyl, så man slipper att få viner serverade vid 27 C