Kul att ni ska till Sicilen och välkommen till forumet!
Det känns väl som jag redan skrivit det mesta jag har att bidra med angående Sicilien men jag har nog inte skrivit så mycket om Catania då det kanske inte är det självklara valet om man är på semester.
Missförstå mig rätt, jag har spenderat massor med tid där i jobbet och älskar att hänga i Catania men det är en ganska vardaglig småskitig italiensk småstad som därtill är italienska kustbevakningens landningshamn för migranter som räddats i medelhavet vilket gör att man får vara beredd på att se en del tragiska människoöden.
Det finns massor med bra, mat, ett par trevlig piazzor där man bara kan hänga och ta et glas och njuta av folklivet, lite fina kyrkor att titta in i, en liten fiskmarknad i hamnen som kan vara sevärd.
Fråga localsen och köp med en Lonely Planet för Sicilien så kommer ni hitta guldkornen.
Stan är därtill inte större än att man kan gå överrallt och ska ni dra på utflykter utan bil är det ju ett smart val eftersom bussar till hela Sicilen går från bussstationen i stan.
Jag personligen älskar ju att uppleva vardagen i italien med en panini och en espresso till frukost i ertt hål i väggen, lunch på en trattoria på någon bakgata och kvällshäng på fontänkanten på någon Piazza tittandes på folklivet, för sådant är Catania helt perfekt, som turiststad klarar man dock av de traditionella sevärdheterna till fots på en dag...
Längs Via Teatro Massimo och de angänsande piazzorna brukar vara ett bra ställe att titta på folk och få sig en drink eller ett glas vin kvällstid.
Vad gäller vinbutiker så ska ni förstås besöka "Wine and Charme" på Via Vittorio Emanuele 143, sjukt mysig butik med ett massivt utbud av bra vin. Gå dit det första ni gör och be ägaren plocka ut lite kul flaskor åt er som ni sedan kan dricka er igenom under veckan. Sista dagen kan ni gå dit igen och köpa på er sånt ni gillat och vill ta med hem.
Har ni inte provat Tenuta delle Terre Nere "La Vigna de Don Peppino" än så ta chansen på plats då den är ovanligare än enhörningar att få tag på hemma och ett stort vin som man ska ta chansen att prova för att se hur bra Etna kan leverera.
-Och gå in och köp varsitt hyfsat vinglas nånstans direkt så ni slipper sitta hela veckan och dricka i plastmugg på hotellen
Skall ni se Etna med buss bör ni nog ta bussen till någon mysig by och stanna någon natt så Passopisciaro är nog ett utmärkt val, kommer nog vara så pittoreskt Italien att ni nästan får fnatt
.
Finns massa spännande "agriturismo" där på baksidan som jag själv skulle vilja prova och alla småbyarna är supervackra och packade med charm.
Jag hade kanske även funderat på at ta bussen ner och ta någon dag i Syracusa och upp till Taormina. Taormina är helt klart sevärt och Syracusa likaså och man kan nog tröttna lite på Catania efter några dagar.
Samma sak där, bara en kort bussresa bort från Catania men om ni ändå ska ta Passopisciaro så är ju Taormina "på vägen".
När jag varit på Sicilien så har vi bara bokat första natten sedan har vi bara använt diverse hotellsajter för att boka dag för dag vartefter vi bestämt oss att vi vill åka, inga som heslt problem att göra så och då blir ju resan lite roligare när man kan ta dagen som den kommer lite...
Ha så trevligt, inte utan att man blir lite avis, räknar med att ni återkommer med en liten blänkare om hur det blev och vad ni gjorde.